/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 3 nummer 3

jaargang 43, 17 mei 2001


Onderzoek

Untitled Document

Remmen is vooruitgang
Magneten/David Ernst
Foto/
Bram Saeys
Zelfs objecten die lang kwijt gewaand waren, kwamen tevoorschijn van daar waar al gezocht was en sleepten zich in turbulente verwarring achter de magische ijzers van Melquiades aan. "Dingen hebben een eigen leven," proclameerde de zigeuner. "Het is enkel een kwestie van 't wekken hunner zielen." Een proefschrift literatuurgeschiedenis op de TU/e? Nee, het openingscitaat (van virtuoze schrijver Gabriel Garçia Márquez) in het proefschrift van Funda Sahin waarmee zij de menselijke fascinatie met de 'magische ijzers' aanstipt. Welkom in de wondere wereld der magneten.

Al vanaf de eerste dagen sinds de 'uitvinding' van magneten hebben mensen zich er over verwonderd en talloze toepassingen ervoor proberen te vinden. Rond 1600 introduceerde William Gilbert het woord 'elektriciteit' en hij geloofde dat magnetisme een puur occulte kracht was en had nooit durven dromen dat er machines zouden komen die elektriciteit kunnen opwekken of gebruiken. Gelukkig dachten anderen daar later anders over. De 'magische ijzers', ook wel aangeduid als 'permanente magneten' (PM), werden uiteindelijk wel gebruikt in elektrische machines.
In een typisch geïndustrialiseerd land vandaag de dag wordt tussen de helft en tweederde van de elektrische energie geconsumeerd door elektrische machines. Gegeven dit volume zou zelfs een lichte toename in de efficiëntie van elektrische aandrijving een gigantische energie-besparing op globale schaal opleveren. In deze tijden waarin we steeds meer op de ware betekenis van het woord 'duurzaamheid' worden gewezen en waarin we ons bewust worden van de fragiliteit van moeder aarde, is dit een belangrijke opgave voor wetenschappers. Zo ook voor Funda Sahin. Gisteren verdedigde ze haar proefschrift 'Design and development of a high-speed axial-flux permanent-magnet machine'.

Hybride Elektrisch Voertuig
In de context van energie-besparing bieden PM-machines hoop door hun grote efficiëntie, hogere krachtsfactor en hoge krachtdichtheid. Dit zijn de dominante redenen voor hun snelle opname in elektrische machine-applicaties, die al snel zouden kunnen leiden tot een niet verrassende en wellicht verdiende overheersing in het land der elektrische machines. Het proefschrift van Sahin volgt deze trend, en wel door een echte applicatie die draait om het zogenaamde concept van de axiale flux-machine. De axiale flux machines refereren aan een set van verscheidene structuren die één gemeenschappelijk kenmerk hebben, en wel het draaien van de flux (dichtheid van een elektrische of magnetische stroom) met de as mee (axiaal) in plaats van in een radiale richting. Het gebruik van permanente magneten in combinatie met een axiale-flux architectuur leidt tot een gecombineerd concept met de fraaie Scrabblenaam 'axial-flux-permanent-magnet' (AFPM) machines.
Tot zover een gedegen doch ogenschijnlijk theoretisch proefschrift, maar de elektrische machine-applicatie van Sahin is niet hypothetisch maar ingebed in een bestaand hybride elektrisch voertuig (HEV). De HEV is wellicht hét vervoersmiddel van de toekomst en als wij al lang en breed in bejaardentehuizen zitten, zullen we de bingo-avond in dat andere bejaardentehuis in het noorden van de stad wellicht bezoeken met onze eigen HEV. Sahin legt uit: "De consumptie van brandstof leidt tot vervuilingsproblemen op aarde door de uitstoot van CO2. Een mogelijke oplossing ligt in volledig elektrische voertuigen met batterijen en een daardoor aangedreven motor. Er zijn echter nog steeds problemen met batterijen voor deze zogenoemde pure electric vehicles. De HEV-applicatie echter (waarop een Europees patent ligt) incorporeert beide systemen: zowel een motorbatterij als een verbrandingsmotor zoals in een normale wagen. Het idee achter dit proefschrift is het ontwerp van een machine met zowel motor als opwek-krachten. Wanneer je van een heuvel afrijdt met een wagen en je remt, komt er kinetische energie vrij. De motor in dit ontwerp werkt dan als een generator in omgekeerde richting en laadt de batterij weer op. Je hoeft dus niet met je wagen naar een punt (batterijstation) toe te gaan om je batterijen weer op te laden."
In Japan worden betrekkelijk veel HEV's verkocht, en hier in Eindhoven was vorig jaar een experiment met een HEV-bus. Op de vraag of deze ontwikkelingen misschien tegen worden gehouden door de 'fossiele' brandstofmaatschappijen, antwoordt ze dat ze dat eerst ook dacht, maar er liggen eerder andere economische redenen aan ten grondslag. "De HEV's zijn Japanse fabricaten, maar door de hoge invoerbelasting op wagens vanuit Japan wordt het niet echt aantrekkelijk om een HEV aan te schaffen. Maar ze zullen hier ook komen. De auto-industrie is aan het veranderen."

Vliegwiel
Cruciaal in de toepassing van een hybride elektrisch voertuig is de vereiste dat de elektrische machine-structuur waarin de hoge snelheidsrotor moet worden ingebed, in een vliegwiel moet. Het principe van een vliegwiel is redelijk simpel: hoe sneller het vliegwiel roteert, des temeer energie er wordt behouden. De snelheden van het vliegwiel in het stedelijk en snelweg-verkeer zijn respectievelijk 7.000 en 16.000 omwentelingen per minuut. Het totale aandrijfsysteem stelt hoge eisen aan het rendement van de elektrische machine, en bovendien bepaalt het ontwerp van het HEV dat de machine, inclusief het statorhuis, voldoende klein moet worden ontworpen zodat ze past in een cilindrisch volume van 240 mm diameter en 150 mm hoogte.
Een hoge snelheidsrotor met een vliegwiel krijgt last van luchtweerstand. Dat drukt de energieoverdracht en dit kun je oplossen door de luchtdruk te laten dalen, maar dan treedt er een ander probleem op, namelijk de stijging van de magneet en rotor-temperatuur. Bijgevolg wordt in het proefschrift een speciaal accent gelegd op thermische beschouwingen. De thermische problemen ten gevolge van de hoge snelheid en de gereduceerde inwendige luchtdruk worden nog verergerd door hoogfrequente wervelstroomverliezen die in de magneten en het rotorijzer ontstaan. Deze verliezen vormen bijkomende warmtebronnen voor de magneten.
Een nauwkeurige testbank in E-laag maakte het mogelijk de AFPM-machine onder variabele condities van belasting en snelheid te testen en te meten. Ze heeft verscheidene experimenten uitgevoerd, waarbij de nadruk vooral werd gelegd op de stationaire prestaties en het thermische gedrag. Natuurlijk kan er verder worden ontwikkeld en Sahin geeft aan dat men bijvoorbeeld onderzoek kan doen naar betere materialen voor de statorkern, in het bijzonder de recente poeder composiet-materialen.

Monetaire crisis
Maar dat is de toekomst van haar onderzoek. Sahins eigen toekomst ligt weliswaar voorlopig in Eindhoven, maar dan bij Philips, waar zij zich verder toe zal leggen op het ontwerpen van machines. Sahin kwam in 1997 in Eindhoven terecht nadat ze in 1996 haar doctoraal had gehaald aan de Middle East Technical University of Ankara. Haar man kreeg een baan aangeboden als econoom aan de Universiteit van Maastricht en Sahin stuurde haar CV op naar Leuven en Eindhoven. Het eerste jaar was moeilijk en kende veel aanpassingsproblemen. Het tweede en derde jaar gingen haar goed af en in het laatste jaar kwam er weer grote druk op de ketel. Gelukkig heeft ze het altijd goed kunnen vinden met haar begeleider, professor Vandenput en ze kijkt tevreden terug op de Eindhovense jaren. Gevraagd naar Elektrotechniek als mannenbolwerk stelt ze dat in Ankara de relatie man-vrouw nagenoeg fifty-fifty was, maar hier is dat wel even anders. In de vier jaar dat ze in E-laag zat, heeft ze welgeteld één vrouwelijke student gezien. Maar ze had het gelukkige toeval dat de afdeling waar ze zat, Electromechanics and Power Electronics Group, een ware overheersing van vrouwen kent. "We hebben hier een Russische, Duitse, Nederlandse, maar dat is echt de uitzondering op de regel. Als we naar een seminar of congres gaan, hoor je de mannen vragen hoe het komt dat deze groep zoveel vrouwen kent."
Het TU/e-hoofdstuk is nu verleden tijd voor haar Ze ziet er naar uit haar familie uit Turkije weer te zien die op de promotie komt. Na de hectische tijden die gepaard gaan met promoveren, heeft ze nu meer tijd om aan andere dingen te denken, zoals bijvoorbeeld de monetaire crisis die Turkije in haar ban heeft. Op een dag wakker worden en je inkomsten gehalveerd zien is bepaald geen sinecure. De realiteit van axiale fluxen is dan wel weer een ver-van-je-bed-show, maar het leven loopt zoals het loopt./.

Untitled Document

Faculteit Elektrotechniek duidelijk in de lift
Elektrotechniek/Gerard Verhoogt
Foto/
Bram Saeys
Het gaat prima met de Faculteit Elektrotechniek. Zo is de instroom van studenten fors toegenomen en staan er meerdere grote onderzoeksprojecten op stapel. Terwijl de visitatiecommissie in 1997 nog vond dat het onderwijs te ouderwets was, studenten te weinig faciliteiten zouden hebben en het curriculum niet voldeed. Bovendien waren er vier vacante leerstoelen en de instroom van studenten was op een dieptepunt beland. Een gesprek hierover met prof.dr.ir. Wim van Bokhoven, decaan van Elektrotechniek.
"Die gele kaart vonden we, nog steeds, niet helemaal terecht. Bij de visitatie lagen de drie TU's erg dicht bij elkaar, wij waren nèt laatste. Hetzelfde verhaal had ook voor andere TU's kunnen gelden. Tegelijkertijd stonden we wèl bovenaan in het lijstje van Der Spiegel, net als Werktuigbouwkunde. Ook de afgelopen twee jaar stonden we in externe waarderingen bovenaan, al dan niet ex aequo", zegt Van Bokhoven.

Wat is er allemaal veranderd?
Van Bokhoven: "In het nieuwe curriculum sluiten theorie en praktijk veel beter op elkaar aan, de begeleiding van studenten wordt verbeterd en de practica zijn vervangen door projectwerk dat ook procentueel een groter aandeel inneemt. Vakken als wiskunde zijn meer op elektrotechnische toepassingen gericht, dus de faciliteiten zijn danig geoptimaliseerd. Hadden we in 1996 zestig nieuwe studenten, vorig jaar waren er dat 120. Dit jaar verwachten we er 130, veel meer dan bij de andere TU's."
Er was niet één omslagpunt, benadrukt hij: "Er is tussen '96 en '98 veel geïnvesteerd in de faculteit. Dat maakt medewerkers enthousiast en dat versterkt elkaar. We investeren ook financieel. We moeten dit gebouw te zijner tijd verlaten, desalniettemin verbouwen we vloer 6 nog voor een flink bedrag voor het Ontwerp Gericht Onderwijs. Dat geldt ook voor goede medewerkers, die 'grijpen' we en desnoods doen we zelf de voorfinanciering."
Op bestuurlijk vlak is de integratie en communicatie tussen de leerstoelen en het faculteitsbestuur geïntensiveerd. Dat betrof vooral functioneringsgesprekken, planning en control, de interne communicatie en satisfactie van het personeel. Voor performance-indicatoren doet Elektrotechniek mee aan een pilot waardoor de informatie van functioneringsgesprekken beter bruikbaar moet worden. Was er vorig jaar 1,3 miljoen gulden tekort, nu is er een batig saldo van 100.000 gulden.
De vacante leerstoelen zijn opgevuld en daarnaast is prof.ir. Ton Koonen aangetrokken, projectleider van BraBant BreedBand (zie onderaan deze pagina). Koonen is de eerste niet-Amerikaan die de prestigieuze Fellow onderscheiding kreeg van de Bell Laboratories van Lucent Technologies. Ter indicatie: vier eerdere laureaten kregen ooit de Nobelprijs.

Draadloos
Dat Elektrotechniek in de lift zit, blijkt uit vier grote onderzoeksprojecten, waar veel geld in omgaat en waar veel samenwerkingsverbanden worden aangegaan, onder meer met grote bedrijven.
Van Bokhoven: "Terwijl de andere TU's geen Elektrische Energietechniek hebben of zoeken naar een passend perspectief, bloeit Energietechniek bij ons op. We doen mee aan een innovatief onderzoek programma van Economische Zaken, die daarvoor vijftien miljoen gulden beschikbaar heeft gesteld voor de komende vier jaar. Daarin zitten draadloze energieoverdracht en vermogenselektronica, waarbij we samenwerken met de TU Delft. Dus naar schatting komt er circa zeven miljoen gulden onze kant op. Onderdeel hiervan is bijvoorbeeld een ontwikkeling waardoor je in de toekomst overal draadloos je GSM of andere apparatuur op kan laden."
In dezelfde IOP-sector heeft Elektrotechniek nog een opdracht voor Optische Elektronica binnengehaald, goed voor drie miljoen gulden. Maar EZ komt met nog veel grotere programma's, ICES /KIS, dat in 2002 start en waar veel geld te verdelen is over acht sectoren. Over het precieze bedrag beslist het nieuwe kabinet, maar waarschijnlijk loopt het in de miljarden. Aan twee van de acht sectoren doet Elektrotechniek mee met projecten voor Elektro Optica en Wireless in BraBant BreedBand. Ook de faculteiten Scheikundige Technologie, Technische Natuurkunde en Werktuigbouwkunde doen hieraan mee. Waarschijnlijk is Elektrotechniek goed voor tien miljoen van het totaalbedrag.

Singapore
In juni start het BIAS Instituut (Broadband Integrated Antenna Systems), een samenwerkingsverband van Elektrotechniek, Hollandse Signaal Apparaten (nu Thales) en TNO. Met de universiteit van Singapore zijn de faculteiten TM, Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek betrokken bij het Design Technology Institute voor Embedded Signal Processing.

Wat voor onderzoek wordt daar gedaan?
"Het gaat over de communicatie tussen apparaten en gebruikers en tussen apparaten onderling. Stel, je komt thuis en via je GSM gaat automatisch thuis het licht aan, de verwarming staat op jouw temperatuur en de tv staat op je favoriete zender. Met die ontwikkelingen en met intelligente signaalbewerking voor audio en video gaan we ons bezighouden."
Ondanks de rooskleurige toekomst, heeft Van Bokhoven toch wel een zorg: "We krijgen veel meer inkomsten uit de tweede geldstroom dan voorheen. Maar om al die projecten te kunnen draaien, hebben we zo'n dertig AIO's en postdoc's nodig. Die moeten we rekruteren uit een zeer overspannen arbeidsmarkt. En dat zal niet meevallen."/.

Breedband Campus Netwerk wordt paradepaardje TU/e

Een van de grotere onderzoekconsortia is BraBant BreedBand (B4, "Before"). Elektrotechniek werkt daarin samen met Lucent en KPN als vaste partners. B4 kent drie werkgebieden: flexibele, breedbandige, optische glasvezelnetwerken; draadloze breedbandige netwerken en veelzijdige in-huis netwerken. Elk werkgebied kent drie componenten: fundamenteel onderzoek, toegepast onderzoek en pilots.
Projectleider namens Elektrotechniek is prof.ir.Ton Koonen: "We werken aan optische netwerken met zeer hoge transportcapaciteit, die we uittesten in het LOFAR-project van Astron. Voor dat astronomische onderzoek in Dwingeloo worden, verspreid over een gebied met een diameter van 350 kilometer, duizenden antennes geplaatst die metingen in het heelal doen. Om al die gegevens te verwerken en tot een eenheid te smeden, heb je een optisch netwerk met een gigantische capaciteit nodig: onze hogesnelheidstechniek en glasvezelkabels, die we ontwikkelen met Lucent en KPN."
Het tweede B4 project Radio@Hand (draadloze breedband netwerken en diensten), moet de opvolger opleveren van UMTS en de huidige draadloze LAN-netwerken. Haalt UMTS twee megabit per seconde, dat moet twintig megabit worden. Naast de vaste partners participeren Philips en Agere Systems.
Koonen: "Hogere snelheden vragen om draadloze cellen met een zeer grote capaciteit. Dan heb je kleinere cellen nodig, waarvoor je de radiocapaciteit goed moet kunnen plannen en dynamisch moet kunnen instellen. Daarvoor gebruiken we optische vezels voor het transport van de radiosignalen. Of je gebruikt draadloze verbindingen met infrarood-bundels, zoals we nu al tussen gebouwen gebruiken, maar dan veel preciezer."

Scoren
Het project Breedband Campus Netwerk, met draadloze LAN technieken, moet het paradepaardje van de TU/e worden. Laptops worden in de toekomst draadloos en alle netwerkverbindingen verdwijnen. Elke groep studenten in een collegezaal krijgt een eigen signaal, heel secuur gestuurd, bij honderd megabit per seconde, tegenover nu tien megabit voor de hele collegezaal. Dan kan er didactisch veel meer: video's doorsturen of grote, visuele bewerkingen doen, die je tijdens het college meteen doorstuurt of nakijkt."
In april zijn de subsidieverzoeken ingediend en met Philips wordt gepraat over volledige deelname. Daarnaast wordt nog met JDS Uniphase, een multinational op het gebied van de optische componenten, onderhandeld over deelname.
Koonen: "KPN en Lucent hebben het momenteel moeilijk, maar hebben beiden hun fiat gegeven."
Ook de huisvesting in E-Laag is nog niet klaar. De bewoners daarvan gaan naar het Energiegebouw, dat nog moet worden gerenoveerd. Koonen: "Dan zijn we zo'n twee jaar verder. Zo lang wilden we niet wachten, dus we zijn alvast gestart in E-Hoog. En de contractbesprekingen over de intellectuele-eigendomsrechten moeten we nog afronden. Maar ik ben heel blij dat de TU/e met de industrie dit soort lange-termijn projecten weer oppakt. Juist dit soort onderzoek loopt namelijk gevaar omdat de industrie in een voor hen moeilijke tijd zit, snel moet scoren op de beurs."/.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor