Happy 2011 x 5
    Utrecht ‘preferred partner’ van TU/e
    13 januari 2011 - De TU/e gaat een strategische alliantie aan met de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht op het gebied van levenswetenschappen en duurzaamheid. Dat maakten collegevoorzitters Arno Peels (TU/e) en Yvonne van Rooy vorige week bekend in hun nieuwjaarstoespraken. De samenwerking voorziet in uitwisseling van studenten en deeltijdhoog-leraren. Ook is er sprake van een nieuwe, gezamenlijke master op het gebied van regeneratieve geneeskunde en medische beeldvorming.

Er wordt nadrukkelijk gesproken van een ‘preferred partnership’, een term die duidt op een diepgaander relatie met Utrecht dan de bestaande samenwerkingsverbanden van de TU/e met universiteiten als Tilburg, Maastricht en Nijmegen. Er komt een hechte samenwerking op terreinen waarbinnen momenteel banden bestaan. Met name worden duurzame energie, klimaatonderzoek, medische beeldvorming en stamcellen en regeneratieve geneeskunde genoemd.

Om de huidige en toekomstige samenwerking op de diverse onderzoeksterreinen te verankeren, creëren de partners over en weer deeltijdaanstellingen van hoogleraren en andere onderzoekers. Het is de bedoeling dat dit de komende tijd verder wordt uitgewerkt, vertelt Peter van Dam, woordvoerder van het CvB: “Het besluit om een strategische alliantie te vormen, is pas in december genomen, dus er zijn nog weinig concrete afspraken. De intentie van beide colleges is wel om snel spijkers met koppen te slaan. Vandaar ook dat ervoor is gekozen om de samenwerking direct in de nieuwjaarstoespraken aan te kondigen.”

Bijkomend voordeel van de samenwerking met Utrecht is de ruime ervaring die ze daar hebben opgedaan met concept University College. Het CvB gelooft dat Utrecht een ‘betekenisvolle bijdrage’ kan leveren aan de oprichting van het geplande Eindhovense University College.

Prof.dr. Peter Hilbers, decaan van Biomedische Technologie, laat weten dat er wordt overlegd tussen vertegenwoordigers van zijn faculteit en de Utrechtse Geneeskundige en Biomedische faculteiten over een nieuwe gezamenlijke masteropleiding ‘Regenerative Medicine and Imaging’. “Het wordt een opleiding waarin techniek en gezondheidszorg samenkomen en de bedoeling is dat de UU en TU/e hierin evenredig deelnemen. We hebben nu een globaal schema van vakken, maar moeten nog goed kijken naar de aansluiting op de verschillende bachelors. We hopen dat de opleiding per september 2012 van start kan.”

De nieuwe alliantie tussen de Universiteit Utrecht, het UMC en de TU/e sluit volgens de bestuurders goed aan bij de aanbevelingen van de Commissie Veerman, die vorig voorjaar universiteiten aanspoorde te kiezen voor samenwerking en een duidelijk profiel. (TJ)

TU/e will enter into a strategic alliance with Utrecht University and UMC Utrecht for life sciences and sustainability. This was disclosed last week by Chairman of the Executive Board Arno Peels (TU/e) and Yvonne van Rooy during their New Year’s speeches. The collaboration facilitates the exchange of students and part-time professors. There’s also been talk of a new, joint master program in the field of regenerative medicine and medical imaging.