spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Effe zeuren
/Fred Steutel
18 oktober 2007 -

Zijt gij dan niet welgeschapen,
Zijt gij niet van zessen klaar?

Aldus een oud zeemanslied. Hoewel, gezien mijn junkmail, menige man zich niet schijnt af te vragen of hij welgeschapen is, maar veelmeer of hij voldoende groot geschapen is, heeft de tekst een zekere actualiteit. De vraag is dan niet of wij wélgeschapen zijn, maar of wij wel geschápen zijn.
Hierover bestaat onenigheid. Volgens de Grieken was de mens uit stof tot leven gewekt door Prometheus. Deze had het goed met zijn schepselen voor: hij gaf ze behalve leven ook vuur. Dat is hem ernstig opgebroken. De Germanen lieten de mensen ontstaan uit druppels gesmolten rijp - zonder verdere uitleg. Hindoes geloven in een soort periodiek heelal, waarin God, die allerlei gedaanten kan aannemen, af en toe orde komt scheppen. Waar de mensen vandaan zijn gekomen, lijkt daar geen belangrijke vraag.
Joden, christenen en moslims vinden antwoorden op deze vraag in hun boeken. Voor joden en christenen is dat het bijbelboek Genesis. Maar, daar is een probleem: eerst worden (Gen 1.27) de mensen door God geschapen, mannen en vrouwen, daarna (Gen 2.7) wordt uit ‘bloedrode aarde’ (Adam) opnieuw de mens geschapen, en even later (Gen 2.22 ) uit een van diens ribben zijn vrouw Eva.
Volgens de koran (soera 96, 1-5) is de mens door Allah ‘geschapen uit een bloedklonter’. Als niet-gelovige denk je, “een bloedklonter, was die er dan?”. Zouden er leergierige koranstudentjes zijn die hun imam vragen wat voor bloed dat was? Het kon immers geen mensenbloed zijn, want waar zou dat vandaan gekomen moeten zijn? De imam zal het vast wel weten.
Naast de creationisten zijn er mensen die, met Darwin, denken dat de mens geëvolueerd is uit eenvoudiger dieren - bijna had ik geschreven ‘schepselen’. De Darwinisten hebben tal van wetenschappelijke aanwijzingen voor hun theorie, die door mevrouw Van der Hoeven (Innovatieplatform, oud-wetenschapsminister) als ‘niet compleet’ werd afgedaan. De creationisten zoeken vergeefs steun bij de wetenschap, maar ‘groeien vast in tal en last’. Hier dreigt een kongsi van christenen en moslims.
Welke god beschermt de wetenschap?