Cursor Kerstwensenboom
Drie Vici-subsidies voor de TU/e
20 december 2007 - Drie van de dertig Vici-subsidies van de Nederlandse Vereniging voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) gaan dit jaar naar de TU/e. Dit is dinsdag 18 december bekendgemaakt. Prof.dr. Anton Darhuber, dr.ir. Jom Luiten (beiden Technische Natuurkunde) en dr. Albert Schenning (Scheikundige Technologie) krijgen ieder een subsidie van 1,25 miljoen euro.

Alleen de Universiteit van Amsterdam haalt dit jaar meer Vici-subsidies binnen dan Eindhoven: de UvA en het bijbehorende AMC krijgen er samen vijf. Delft krijgt er drie, Twente valt dit jaar buiten de boot.
Er zijn dit jaar 221 vooraanvragen voor een Vici-subsidie ingediend. De Vici-subsidies zijn de belangrijkste subsidies van de zogeheten Vernieuwingsimpuls. Ze zijn bedoeld voor excellente wetenschappers, die tot de top van hun gebied behoren, om er binnen vijf jaar een eigen onderzoeksgroep mee op te zetten. NWO betaalt zeventig procent van de Vernieuwingsimpuls-subsidies, de universiteit dertig procent.
TU/e-prof Anton Darhuber gaat met zijn subsidie onderzoek doen naar de mogelijkheden om effectief vloeistof te transporteren op micro- en op nanoschaal. Conventionele pompen zijn bij deze afmetingen onbruikbaar. De resultaten kunnen gebruikt worden voor verbeterde exploitatie van oliebronnen en voor de productie van organische leds.
Het onderzoek van Luiten richt zich op elektronenmicroscopen. Die kunnen nu alleen nog atomen in rust fotograferen. Luiten wil supersnel afbeeldingen kunnen maken, waardoor ook atomen in beweging vastgelegd kunnen worden (zie ook de onderzoekspagina’s in deze Cursor).
Albert Schenning gaat organische halfgeleiderbouwstenen samenbrengen om kleine en goedkope diodes op nanoschaal te maken. Deze diodes moeten computers nog meer dataopslagcapaciteit gaan geven.

Veni-subsidies
Bij de Veni-subsidies, bedoeld voor recent gepromoveerde onderzoekers, gaan er 2 van de 89 subsidies naar TU/e’ers. Dr.ir. Johan Hoefnagels (Werktuigbouwkunde) en dr. Anita Mol (Biomedische Technologie) krijgen elk een bedrag van 208.000 euro om drie jaar onderzoek te doen en ideeën te ontwikkelen./.

Zie hier voor nieuws over de Casimir-subsidies van NWO.