Stefan van Delft over Eureka!Cup

GTD weg uit het hart van de universiteit

Raceauto studenten verbeterd
Femke Halsema verzorgt gastcollege
24 januari 2008 - In het kader van het keuzecollege Techniek, Vrede en Veiligheid verzorgt Femke Halsema, fractievoorzitter van GroenLinks (GL) een gastcollege aan de TU/e. Halsema vertelt donderdag 31 januari over de situatie in Afghanistan en verdedigt het standpunt van haar partij.
Femke Halsema

GroenLinks is geen voorstander van de Nederlandse aanwezigheid in Afghanistan. Medio december werden de argumenten van de partij op een rijtje gezet door Kamerlid Mariko Peters tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Om te beginnen vindt GL het fout dat de hele operatie onder NAVO-vlag wordt uitgevoerd. De NAVO is volgens GL niet onpartijdig genoeg. De Verenigde Naties zouden, ondanks dat die ook niet onfeilbaar zijn, de regie moeten overnemen. De afgelopen jaren is volgens GL nauwelijks iets tastbaars bereikt om het land veiliger te maken, de corruptie tegen te gaan en de bevolking te helpen bij de opbouw van het land. De hele operatie is steeds meer verworden tot een vechtmissie, waarbij de Taliban maar moeilijk te bestrijden zijn omdat de grens met Pakistan nauwelijks gecontroleerd wordt. De Taliban-strijders kunnen daardoor makkelijk Afghanistan in en uit. Halsema bezocht vorig jaar augustus het land zelf en kwam daar somber van terug. Wie meer wil weten over de oplossing die GroenLinks voor ogen staat, kan terecht in zaal 6 van het Auditorium. Halsema spreekt vanaf 13.30 uur, waarna een discussie volgt met de zaal.

Wie meer wil weten over de standpunten van GL met betrekking tot Afghanistan, kan kijken op: start.groenlinks.nl/verlenging-uruzgan-is-fout-want-een-missie-zonder-missie. /.