Stefan van Delft over Eureka!Cup

GTD weg uit het hart van de universiteit

Raceauto studenten verbeterd
Straatnamen bedenken voor nieuwe Strijp-S
24 januari 2008 - Verzin een straatnaam voor Strijp-S, het vroegere Philipsterrein waar veel nieuwe uitvindingen en gebruiksvoorwerpen het levenslicht zagen. Dat is de taak die de gemeente Eindhoven opdraagt aan het publiek.

Op het 27 hectare grote Strijp-S moet dynamische wisselwerking ontstaan tussen bewoners, bedrijven en bezoekers. Creativiteit en culturele uitingen worden op Strijp-S deel van de dagelijkse gang van zaken, waardoor de levendigheid 24 uur per dag zichtbaar blijft.

Er zijn twee lanen die al een naam gaan dragen: de Torenallee en de Philitelaan. Maar dan blijven er nog maar liefst 18 straten over die een nieuwe naam nodig hebben.

Het moeten namen zijn die met het verleden van Philips te maken hebben. Dat kan bijvoorbeeld de DVD-laan zijn, of het Scheerapparaatplein. Maar ook personen die belangrijk zijn geweest voor Philips mogen worden vernoemd. Er zijn nog meer spelregels die gelden bij het benoemen van straten. Vernoemen naar een persoon mag alleen als deze 10 jaar of langer overleden is en van onbesproken gedrag is geweest. De straatnaam moet gemakkelijk uit te spreken zijn en mag niet te lang zijn. Anders past hij niet op de beperkte ruimte van een straatnaambordje. Bovendien mag een nieuwe straatnaam niet te veel lijken op een al bestaande straatnaam.

Iedereen mag een onbeperkt aantal namen insturen. Op 20 plekken in de stad staan displays met antwoordkaartjes erin die mensen kunnen invullen en gratis kunnen opsturen. Ze zijn o.a. te vinden bij de VVV, de bibliotheken, het stadhuis en stadskantoor. Mensen kunnen echter ook via internet voorstellen insturen: via www.strijp-s.nl of www.eindhoven.nl. De winnaars krijgen een straatnaambord en fotoboek over het verleden van Strijp-S. De termijn voor inzendingen eindigt op 7 februari 2008. /.