Stefan van Delft over Eureka!Cup

GTD weg uit het hart van de universiteit

Raceauto studenten verbeterd
TU/e genomineerd voor academische jaarprijs
24 januari 2008 - De TU/e is, met elf andere universiteiten, genomineerd voor de academische jaarprijs. De genomineerden zijn afgelopen weekeinde bekendgemaakt. De prijs is voor de universiteit met de beste vertaling van wetenschappelijk onderzoek naar een breed publiek. De TU/e dingt mee met een onderzoek van ir. Erik Wagenaars naar elektrische velden en de elektrische doorslag.
Studenten trekken verkleed als insecten door Wageningen. Ze wonnen in 2006 de Battle of Universities.

De TU/e heeft vorig jaar en twee jaar geleden ook een onderzoek ingestuurd. De universiteit viel toen niet in de prijzen. Prof.dr.ir. Gerrit Kroesen van de faculteit Technische Natuurkunde heeft de verwachting dat deze inzending wel veel kans maakt. “Ik zag dat in 2006 een onderwerp had gewonnen dat een breed publiek gemakkelijk aanspreekt. Het moet leuk zijn, wetenschappelijk interessant en aansprekend. Verder mag het er niet te gecompliceerd uitzien, terwijl het dat wel mag zijn. Het onderzoek dat we nu hebben ingestuurd, voldoet daaraan.”

Aan de competitie, bekend onder de naam ‘Battle of the Universities’, moeten zowel studenten als leden van de wetenschappelijke staf meedoen. Behalve Kroesen zijn dat een zevental studenten van Technische Natuurkunde.

Startpunt is het onderzoek van Erik Wagenaars waarop hij in 2006 promoveerde. Hoogleraar Kroesen licht het onderzoek van de promovendus toe: “Als er kortsluiting is, de bliksem inslaat of als een spaarlamp flikkert, gebeurt er van alles op het gebied van elektrische velden. Erik heeft bestudeerd wat er in de eerste microseconden gebeurt. Dit kan tot gevolg hebben dat we bijvoorbeeld beter kunnen schatten hoe bliksem inslaat.”

Twee jaar geleden won Wageningen met hun voorstel voor een insectenstad en vorig jaar stond Utrecht bovenaan met een onderzoek naar klimaatverandering. Voor de Battle van 2008 zijn twintig voorstellen voor de academische jaarprijs ingediend (universiteiten mochten er één of twee insturen), waarvan elf nu genomineerd zijn. De prijsuitreiking is 11 juni. De hoofdprijs is een bedrag van 100.000 euro./.