Stefan van Delft over Eureka!Cup

GTD weg uit het hart van de universiteit

Raceauto studenten verbeterd
Bumperklevers doorn in het oog van TU/e-beveiliging en politie
24 januari 2008 - Al bumperklevend achter een andere auto het TU/e-terrein verlaten om de parkeerkosten te ontlopen: het blijkt geregeld voor te komen. Vooral Fontys-studenten blijken zich hieraan schuldig te maken.
Foto: Bart van Overbeeke

Minstens twintig keer per dag verlaat een automobilist het TU/e-terrein zonder voor het parkeren te betalen. Dat zegt ing. Mirjam Jahnke, hoofd Bedrijfshulpverlening (BHV), op basis van camerabeelden. De truc is eenvoudig: rijd vlak achter een andere auto onder de openstaande slagboom door, voordat die weer naar beneden komt. Het spaart je maximaal vier euro uit, maar het mag natuurlijk niet. “Het is een vorm van fraude”, zegt Ton Beliën, netwerkinspecteur van de politie Eindhoven. “Daarnaast is het gevaarlijk. Je kunt dit alleen doen door heel dicht op je voorganger te zitten; een vorm van bumperkleven.”

Dat dit niet zonder gevaar is, laat een recente aanrijding zien. Afgelopen maandag, 21 januari, dachten drie Fontys-studenten parkeerkosten te kunnen uitsparen door op De Zaale achter een andere auto aan het TU/e-terrein te verlaten. Deze auto bleek echter van de BHV te zijn. De beveiligers minderden vaart om de studenten staande te houden. Dit had een aanrijding tot gevolg, waarbij de BHV-auto slechts bumperschade opliep, maar de Toyota van de studenten forse schade aan de voorkant.

Uit een gesprek met deze Fontys-studenten bleek dat één van hun docenten hen zou hebben aangemoedigd met bumperkleven de parkeerkosten te ontlopen. Gezien het forse aantal gesignaleerde overtredingen door Fontys-studenten vermoedt Jahnke dat deze docent niet de enige was. Politieman Beliën heeft er geen goed woord voor over. “Het is niet integer om je studenten aan te zetten tot dit soort gedrag. Die docent zou een voorbeeldfunctie moeten hebben.”

Hoewel voor het grootste deel Fontys-studenten, maken ook TU/e-studenten en aannemers zich soms schuldig aan bumperkleven. De BHV gaat de verschillende doelgroepen nu waarschuwen dat bumperkleven onder de slagboom een overtreding is. Blijkt dit geen effect te hebben, dan zal de politie boetes gaan uitdelen. Overigens lopen bumperklevers een flink risico de slagboom op het dak van hun auto te krijgen. En dat voor een zeer beperkte kostenbesparing: voltijdstudenten kunnen voor honderd euro per jaar een parkeerabonnement krijgen. Deeltijders al voor vijftig euro./.