Stefan van Delft over Eureka!Cup

GTD weg uit het hart van de universiteit

Raceauto studenten verbeterd
TU/e op duurzame toer in Venlo
24 januari 2008 - In Venlo begint komend collegejaar een nieuwe masteropleiding voor duurzaam ontwerpen. Namens de TU/e zijn de faculteiten Bouwkunde en Industrial Design erbij betrokken.

De Duitser Michael Braungart, één van de goeroes van de milieubewuste ontwerpstroming ‘Cradle tot Cradle’ (C2C), gaat de kar trekken op verzoek van de gemeente Venlo. Hij krijgt hulp van de universiteiten van Eindhoven, Wageningen en Maastricht. C2C behelst het ontwerpen van producten waarvan de materialen na gebruik te recyclen ofwel biologisch afbreekbaar zijn.

Braungart gaat de nieuwe opleiding vormgeven. Volgens Dick Thesingh van de Limburgse Kamer van Koophandel (KvK) moet de Duitser onderzoekers aantrekken en bedrijven voor het onderzoek interesseren. Omdat een opleiding nooit op zichzelf kan staan, heeft Thesingh de universiteiten van Wageningen, Eindhoven en Maastricht erbij betrokken.

Er wordt nu nagedacht over het curriculum van de master. Thesingh hoopt komend collegejaar met enkele tientallen studenten te kunnen starten. Voor die tijd moet de opleiding nog wel worden geaccrediteerd.

De KvK ziet de opleiding als een uitstekend middel om de provincie beter te profileren. “Duurzaamheid past in ons plaatje”, doelend op de wereldtentoonstelling Floriade die 2012 naar Venlo komt en alles laat zien over moderne tuinbouw. Thesingh verwijst in dat opzicht ook naar de recente investeringen in tuinbouwcluster Greenport Venlo.

Nieuwe impuls
“Wij vinden dit onderwerp erg interessant en kunnen er eigenlijk niet omheen”, zegt prof.dr.ir. Jeu Schouten, decaan van Industrial Design (ID). “Wil je de materialen van een product later weer hergebruiken, dan moet je daar al bij het allereerste ontwerp over nadenken. Dit is allemaal niet nieuw, maar blijkbaar krijgt een begrip als duurzaamheid een nieuwe impuls wanneer je er een nieuwe naam aan geeft. Ook onze studenten moeten over duurzaamheid leren, zodat ze er een mening over kunnen vormen. Een manier waarop dat prima kan, is met onderwijsmodules buiten de campus, net zoals bij stages.”

Vanuit Bouwkunde heeft prof.ir. Jouke Post zich over het onderwerp ontfermt. Niet zo vreemd voor een architect die al in 1999 met Project XX een gebouw ontwierp, waarvan de materialen na sloop volledig te hergebruiken zijn. Post ziet in C2C meer dan een hype. “Dit wordt een brede golf. Niet alle ideeën ervan zijn nieuw, maar ze gaan wel verder dan alleen duurzaam bouwen”, vertelt hij. “Vanuit de faculteit Bouwkunde kunnen we aan de nieuwe opleiding bijdragen met onze kennis over ontwerpen op grotere schaal, over energie, materialen, duurzaamheid en milieu.”

Op 22 april houdt Post een symposium over het onderwerp. Hij wil op die dag de buitenwereld laten zien wat de TU/e al voor relevante dingen doet met C2C. Ook wordt Bouwkunde waarschijnlijk betrokken bij de Floriade in 2012. Daar worden namelijk nieuwe gebouwen volgens de C2C-principes gebouwd./.