Stefan van Delft over Eureka!Cup

GTD weg uit het hart van de universiteit

Raceauto studenten verbeterd
Autopoetsende kenniswerkers?
24 januari 2008 - SP, PvdA en CDA willen meer toezicht op de regeling voor kennismigranten. Aanleiding is een lijst van immigratiedienst IND waarop bedrijven staan vermeld die de kennismigrantenregeling willen benutten. Daarop zijn ook bakkerijen en garages te vinden. Staatssecretaris Albayrak van Justitie moet nagaan of deze bedrijven werkelijk kenniswerkers in dienst hebben, die bovendien meer verdienen dan 46.000 euro, het inkomensminimum voor hoogopgeleiden van buiten de EU.

Albayrak maakt zich over de lijst niet druk: daarop staan alle bedrijven vermeld die willen gebruikmaken van de kennismigrantenregeling, wat niet wil zeggen dat ze daadwerkelijk hoogopgeleiden naar Nederland halen. “Elke toelatingsaanvraag wordt vooraf individueel gecheckt”, aldus de staatssecretaris in de Kamer. “Als van een bedrijf wordt gedacht dat er een luchtje aan hangt, gaat niet alleen de IND maar ook de Arbeidsinspectie na of de aanvraag bonafide is.”

Voor een scherpere controle na een goedgekeurde aanvraag - nu beperkt de Arbeidsinspectie zich nog tot een aantal steekproeven - werkt Albayrak aan een controlemechanisme waarbij de Belastingdienst is betrokken. Het is nog te vroeg om te zeggen of dit snel resultaat oplevert. (HOP)