Stefan van Delft over Eureka!Cup

GTD weg uit het hart van de universiteit

Raceauto studenten verbeterd
Terugloop bezoekersaantallen SG-lezingen tijdens vierde uur
24 januari 2008 - Het aantal studenten dat de woensdaglezingen van Studium Generale (SG) bezoekt, is laatste jaren zowat gehalveerd. Volgens SG komen de studenten minder vaak opdagen omdat rond het middaguur steeds vaker onderwijs wordt gegeven; het tijdstip dat de lezingen plaatsvinden.

SG organiseert op de meeste woensdagen van 11.30 tot 12.30 uur twee lezingen: één in De Zwarte Doos en één in het Auditorium. Volgens drs. Jan Weerdenburg van SG kwamen zo’n vijf jaar geleden nog gemiddeld honderd tot honderdtwintig mensen op een lezing af. Driekwart van het publiek bestond destijds uit studenten. Nu ligt het aantal bezoekers in de zaal rond de zeventig. Daarvan is de helft student. Daarmee is de opkomst van studenten ongeveer gehalveerd. De rest van de huidige bezoekers betreft vooral mensen van buiten de universiteit. Voor Weerdenburg reden tot zorg. “We zijn niet panisch, maar studenten zijn onze belangrijkste doelgroep. Als hun aantal afneemt, willen we dat graag veranderen.” Hij zoekt daarom naar een nieuwe aanpak.

Al tientallen jaren bestaat de afspraak dat opleidingen het zogeheten ‘vierde uur’ vrijhouden, zodat studenten activiteiten van SG kunnen bezoeken. Maar een snelle scan van de roosters van het afgelopen blok leert dat daar stevig de klad in is gekomen. Bijna de helft van alle bachelorstudenten blijkt voor een vak ingeroosterd.

Weerdenburg sluit overigens niet uit dat er meerdere oorzaken zijn voor de terugloop. Het is alleen moeilijk die te achterhalen. Volgens hem is een wisselende interesse voor SG-activiteiten van alle tijden.

De culturele donderdagavonden van SG in het Gaslab zitten niet in dezelfde dip als de lezingen, laat drs. David Ernst weten. De organisator van SG kampt sinds enkele jaren wel met sterkere fluctuaties in het bezoek: soms heel veel, dan weer heel weinig. Toch is hij niet ontevreden over de opkomst in het besef dat het culturele aanbod in Eindhoven is toegenomen. Zo hebben Effenaar en Dynamo ieder een nieuw onderkomen gekregen en hun programma’s uitgebreid, het Temporary Art Centre is van start gegaan en sinds kort draait ook Plan-2 op Strijp-S./.