“Ik houd van de warme klank van een altviool”

Jezelf verliezen in een cyclotron van het verstand

Chinese draak danst boze geesten weg
Techniekscholing voor leraren van basisschool
21 februari 2008 - De TU/e en Fontys gaan, samen met elf pabo’s in Zuid-Nederland, 2100 basisschoolleerkrachten trainen op het gebied van techniekonderwijs. Het landelijk Platform Bèta Techniek heeft 4,5 miljoen euro beschikbaar gesteld om leraren van Bergen op Zoom tot Maastricht enthousiast te maken voor techniek en hen te helpen dit over te brengen op hun leerlingen.

Techniek is en blijft op basisscholen een ondergeschoven kindje, stelt het Platform Bèta Techniek. Initiatieven om docenten en scholieren er warm voor te krijgen, blijven vaak steken bij het enthousiasme van een enkeling en leveren daardoor nauwelijks iets op. Het platform investeert daarom in - vooralsnog vier - regionale kenniscentra die hierin met een grootschalige ‘techniekcursus’ voor leraren verandering moeten brengen. Eén ervan is het Kenniscentrum Wetenschap en Techniek Zuid, dat is ondergebracht bij de Eindhoven School of Education (ESOE), het opleidingsinstituut van de TU/e en Fontys op de universiteitscampus.

Het cursusprogramma, dat in september van start moet gaan, wordt momenteel onder regie van ESOE voorbereid en ingericht. Een deel van de toekomstige opleiding en coaching vindt individueel en on the job plaats, een ander deel gebeurt -groepsgewijs- buitenshuis. Mede door die mengvorm verwacht ESOE-directeur prof.dr. Wim Jochems dat het geen probleem zal zijn om 2100 leraren enthousiast te krijgen voor de techniekscholing.

Lego
Op het moment loopt binnen de betrokken pabo-opleidingen een aantal pilots om onder meer in kaart te brengen welke vragen en wensen leerkrachten hebben, en welke lesmethoden en ondersteunende lesmaterialen denkbaar zijn. “Het uitleggen en presenteren van techniek vraagt een andere, praktischere aanpak dan een les rekenen of aardrijkskunde”, stelt hoogleraar Jochems. Volgens hem is bijvoorbeeld Lego Mindstorms (programmeerbare Lego) een prima middel om kinderen in de klas te leren systematisch te denken en ontwerpen.

De duur van het onderwijsprogramma, waarvoor de inschrijving net is gestart, is nog onderwerp van discussie, “maar we denken aan vier of vijf maanden”, aldus Jochems. “Het moet niet zo zijn dat leerkrachten op drie woensdagmiddagen ergens heen gaan om het geleerde, terug op school, ergens op een plank te laten liggen.”

Scholen draaien niet zelf op voor de kosten voor deelname; deze worden betaald door het Platform Bèta Techniek./.

Zie www.esoe.nl.