“Ik houd van de warme klank van een altviool”

Jezelf verliezen in een cyclotron van het verstand

Chinese draak danst boze geesten weg
Eindhovense winnaars bij Shell BaMaprijs
21 februari 2008 - De finale van de Shell Bachelor Master Prijs 2007 heeft afgelopen donderdag twee Eindhovense winnaars opgeleverd: Dominique van Mullem en Paul Robeerts. De eerste won de bachelorprijs (2500 euro), de tweede eindigde ex aequo met Rutger van Raalten van de TU Delft in de masterwedstrijd (5000 euro).
Ir. Paul Robeerst verdedigt zijn idee voor de jury. Foto: Bart van Overbeeke.

De finale van de Shell Bachelor Master Prijs 2007 vond plaats in het Auditorium van de Eindhovense TU. Zes finalisten - drie van TU/e en drie van de TU Delft - traden aan om de jury ervan te overtuigen dat hun scriptie het predicaat ‘duurzaamste scriptie’ verdient. In een ‘elevator pitch’ van twee minuten moesten ze hun idee ‘verkopen’. Daarna werden ze ondervraagd door de driekoppige jury, bestaande uit bestuursleden van de drie TU’s.

Dominique van Mullem, student Werktuigbouwkunde, haalde de bachelorprijs binnen met zijn scriptie over gepulseerde verbranding. Een pulserende verbrander is een apparaat dat allerlei brandstoffen efficiënt en schoon omzet.

Ir. Paul Robeerst, die de masteropleiding Sustainable Energy Technology onlangs afrondde, kreeg lof voor de toepasbaarheid van zijn idee. Dat bestaat uit het verbeteren van kristallijne zonnecellen door een innovatieve siliciumlaag aan de achterzijde van de zonnecel. Deze laag verbetert de reflectie en creëert mogelijkheden voor dunnere cellen. “Dit zou weleens een doorbraak-technologie kunnen zijn”, aldus Rob Routs. /.