“Ik houd van de warme klank van een altviool”

Jezelf verliezen in een cyclotron van het verstand

Chinese draak danst boze geesten weg
Gehandicaptenvoorzieningen TU/e worden verbeterd
21 februari 2008 - Het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) kondigt maatregelen aan om de gehandicaptenvoorzieningen op de universiteit te verbeteren. Vorige week werd bekend dat de TU/e landelijk laag scoort.

Dr. Karen Ali, hoofd van STU:“Afgelopen jaar is er een Centraal Meldpunt voor studenten met een functiebeperking ingericht. Per september 2008 is het mogelijk op het inschrijfformulier een functiebeperking aan te geven. Met die studenten hebben we intake- en vervolggesprekken.”

Via brochures en website komt er informatie over studeren met een functiebeperking. Studieadviseurs van faculteiten worden in themabijeenkomsten over de mogelijkheden geïnformeerd. Ali:”We willen onderwijsaanpassingen ontwikkelen. We denken aan het op grotere schaal aanbieden van videocolleges.”

Volgens Hannie Keulemans-Timmermans, secretaris van de Bestuurscommissie Voorzieningen Gehandicapten, is de TU/e het best toegankelijk van alle universiteiten. “De meeste gebouwen zijn direct te bereiken en anders kan het via loopbruggen. Verder zijn er plannen om de website gebruiksvriendelijker te maken. Mensen met een functiebeperking kunnen dan zien waar goede parkeermogelijkheden zijn. Voor slechtzienden willen we de looproute vanuit het station onder de aandacht brengen.”

Ali: “De TU/e besteedt zeker aandacht aan studenten met een functiebeperking door ze op onderwijs- en persoonlijk gebied te begeleiden. Mogelijk is dit nog onvoldoende bekend.”

Vooral intake (een 5,29), speciale begeleiding (5,78) en voorlichting (5,47) werden negatief beoordeeld. Ali: “Dit signaal nemen wij uiterst serieus. We voeren momenteel intakegesprekken waarbij we de klachten en mogelijke oplossingen uiteenzetten.”/.