“Ik houd van de warme klank van een altviool”

Jezelf verliezen in een cyclotron van het verstand

Chinese draak danst boze geesten weg
Veni, Vidi, Vici naar 100 miljoen euro
21 februari 2008 - De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft woensdag 20 februari besloten om 25 miljoen euro extra uit te trekken voor subsidie aan excellente onderzoekers.

In totaal is er voor 2008 honderd miljoen euro. Zo voorkomt NWO dat 2008 een tussenjaar wordt waarin minder geld beschikbaar is. Directe aanleiding vormt de stormloop op Veni en Vidi-subsidies in januari. Er dienden zoveel onderzoekers een aanvraag in dat de kans op een beurs in veel vakgebieden onder de tien procent zou komen. Door het extra geld stijgt het aantal beurzen ongeveer van 150 naar 200.

Op 8 januari dienden 640 onderzoekers een aanvraag in voor een Veni. 390 onderzoekers vroegen een Vidi aan. Deze aantallen liggen ongeveer twintig procent hoger dan in voorgaande jaren. De aantallen voor Vici worden in april bekend.

Mogelijke oorzaak van de stormloop op de subsidies is dat de universiteiten niet meer zelf een derde van de kosten moeten bijdragen zoals in eerdere jaren. Een andere reden kan zijn dat Veni, Vidi en Vici steeds bekendere en populairdere subsidies zijn geworden.

Gezien de situatie heeft NWO besloten om 25 miljoen euro extra uit te trekken zodat een groter deel van de talentvolle onderzoekers kans heeft op een subsidie. De 25 miljoen euro extra past in de strategie van NWO om de Nederlandse wetenschap een impuls te geven en om talent te stimuleren.

Bij NWO is Veni een subsidie voor pas gepromoveerde onderzoekers. Vidi dient voor ervaren onderzoekers. Vici is voor zeer ervaren onderzoekers. In 2009 komt er een nieuw stelsel op een hoger financieel niveau. /.