“Ik houd van de warme klank van een altviool”

Jezelf verliezen in een cyclotron van het verstand

Chinese draak danst boze geesten weg
Subsidieaanvraag fataal voor promotie van Cabbolet
21 februari 2008 - Een subsidieaanvraag bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is fataal geweest voor de promotie van ir. Marcoen Cabbolet aan de TU/e. Dat blijkt uit een reconstructie die het universiteitsblad Univers maakte van de voorgeschiedenis op de Universiteit van Tilburg (UvT).

Bert van Roermund, directeur van de Graduate School in Tilburg, kreeg de NWO-aanvraag eind november onder ogen. Die was ingediend door Tilburgse hoogleraar Harrie de Swart, sinds 2005 eerste promotor van Marcoen Cabbolet. Doel van de subsidie: het bekostigen van vervolgonderzoek op het promotieonderzoek van Cabbolet. Pas toen werd in Tilburg duidelijk dat het tweetal was uitgeweken naar de TU/e. Van Roermund seinde de Tilburgse rector Frank van der Duyn Schouten in over de ‘doorstart’, waarna hij vervolgens contact zocht met zijn Eindhovense collega Hans van Duijn.

Eerder, in oktober 2007, had Cabbolet in samenspraak met De Swart zijn proefschrift bij de Graduate School van de Tilburgse faculteit Geesteswetenschappen teruggetrokken. Hij had moeite had met de ‘neerbuigende’ manier waarop één van de leden van de promotiecommissie hem had bejegend.

Omdat Van Roermund en De Swart niet on speaking terms zijn, zo schrijft Univers, is tussen beiden geen informeel contact geweest over Cabbolet na zijn vertrek uit Tilburg. De tweede promotor van Cabbolet, de emeritus TU/e-hoogleraar Malo Hautus, zou op zijn beurt hebben verzuimd om de Tilburgse voorgeschiedenis te melden aan het Eindhovense College voor Promoties.

Het proefschrift waar Cabbolet ruim tien jaar aan werkte, gaat in tegen de basis van de hedendaagse natuurkunde; de relativiteitstheorie en kwantummechanica. In januari keken externe experts op verzoek van de TU/e naar het promotieonderzoek. Onder hen Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft die korte metten maakte met Cabbolets werk. Uiteindelijk resulteerde het in het afgelasten van de promotie die op 16 januari zou plaatsvinden aan de TU/e./.