“Ik houd van de warme klank van een altviool”

Jezelf verliezen in een cyclotron van het verstand

Chinese draak danst boze geesten weg
Provincie trekt portemonnee om studenten naar TU/e te lokken
21 februari 2008 - De TU/e en de Universiteit van Tilburg (UvT) krijgen ieder 100.000 euro van de provincie Noord-Brabant om studenten te werven. Dat heeft de provincie vorige week besloten. Ook wil de provincie beurzen beschikbaar gaan stellen om meer studenten naar de Brabantse universiteiten te trekken. De universiteiten hebben de provincie vorig jaar om deze steun gevraagd.

Het provinciebestuur wil Noord-Brabant profileren als kennisregio en daar zijn voldoende hoogopgeleide mensen voor nodig, laat een woordvoerster van de provincie weten. Een andere reden om op het verzoek in te gaan, is het teruglopend aantal studenten op de TU/e. Vorig jaar liep het studentenbestand met twee procent terug.

Dat de provincie twee ton hiervoor uittrekt, is uitzonderlijk, aldus de woordvoerster. Onderwijs behoort namelijk niet tot het takenpakket van de provincie. Normaal gesproken wordt geen geld gegeven voor studentenwerving of voor beurzen.

Hoe hoog het totaalbedrag wordt dat Noord-Brabant beschikbaar stelt, is niet bekend. Gedeputeerde Annemarie Moons liet dinsdag via Omroep Brabant-tv weten dat het ergens tussen een half tot anderhalf miljoen euro zal uitkomen.

Over de beurzen zijn de provincie en de Brabantse universiteiten in gesprek. De universiteiten hebben gevraagd om beurzen voor buitenlandse studenten, zoals de bedrijfsbeurzen die ASML en Océ beschikbaar stellen aan bepaalde categorieën van buitenlandse TU/e-studenten. Dat laat TU/e-beleidsmedewerker mr.drs. Ben Donders weten. Het gaat om volledig kostendekkende beurzen. Verder willen de universiteiten ‘kleinere bijdragen’ voor Nederlandse studenten. Deze moeten het voor studiekiezers net iets interessanter maken om voor een Brabantse universiteit te kiezen.

De provincie heeft nog geen besluit genomen over de beurzen. Dát er geld komt, is vrijwel zeker, laat de provinciewoordvoerster weten. Maar hoe hoog de beurzen zullen zijn en voor wie, is onduidelijk./.