“Ik houd van de warme klank van een altviool”

Jezelf verliezen in een cyclotron van het verstand

Chinese draak danst boze geesten weg
TU/e wil digitale communicatie op werkplek integreren
21 februari 2008 - De TU/e hoopt over zo’n drie jaar af te rekenen met haar huidige telefooncentrale en alle vormen van (digitale) communicatie op de werkplek te integreren.

Wageningen Universiteit vervangt vanaf volgende maand haar 8500 vaste telefoons door ‘internettoestellen’, waarmee medewerkers kunnen bellen via het eigen computernetwerk. Ook ruim 1700 mobiele telefoons komen aan een nieuwe centrale te hangen en krijgen dezelfde functies als een vast IP-toestel. Wageningen denkt hiermee zo’n vijfentwintig procent te besparen op haar telefoniekosten.

Dr.ir. Ronald Waterham van Dienst ICT van de TU/e reageert nuchter op het gejubel. “Wageningen moet een complete centrale met duizenden toestellen vervangen. Dat is een miljoeneninvestering.”

De TU/e beschikt sinds 1997 over een digitale centrale met digitale toestellen, waarbinnen momenteel 4500 vaste en 450 mobiele telefoons worden gebruikt.

De TU/e wil, voordat ze concrete nieuwe stappen zet, verder kijken dan alleen naar spraakcommunicatie, zo benadrukt Waterham. Waar toepassingen als mail, chatten en videoconferencing in Wageningen nog niet met telefonie zijn gecombineerd, experimenteert de Eindhovense universiteit al jaren met bijvoorbeeld mobiel internet en integratie van alle vormen van digitale communicatie op de werkplek. Daarvoor zijn onder meer projecten gestart op het gebied van Unified Messaging (waarmee voicemails worden doorgesluisd naar de Outlook-mailbox) en Office Communication Services van Microsoft, dat mogelijkheden als telefonie, e-mail, videoconferencing en instant messaging verbindt en op ieders werkplek toegankelijk moet maken.

De resultaten van deze pilots zijn positief, aldus Waterham. Er staan dan ook nieuwe projecten op de rol om te onderzoeken of en wanneer de genoemde technologieën gebruiksvriendelijk en stabiel genoeg zijn om breed in te zetten aan de TU/e. /.