“Ik houd van de warme klank van een altviool”

Jezelf verliezen in een cyclotron van het verstand

Chinese draak danst boze geesten weg
Eredoctoraat TU/e voor ‘spintronics’-onderzoeker
25 februari 2008 - De TU/e reikt een eredoctoraat uit aan dr. Stuart Parkin van IBM Research in de Verenigde Staten. Hij krijgt deze bijzondere onderscheiding voor zijn eminente bijdrage aan de ontdekking en ontwikkeling van ‘spintronics’. Dit vakgebied maakt nieuwe ontwikkelingen mogelijk aan onder meer harddisks en magnetisch RAM-geheugen. Parkin krijgt zijn eredoctoraat tijdens de viering van de 52e dies natalis van de universiteit op vrijdag 25 april in de Eindhovense Paterskerk.
x3_s.jpg
Stuart Parkin

De leeskoppen van moderne harddisks zouden niet werken zonder het ‘giant magnetoresistance’-effect (GMR) dat optreedt in bepaalde gelaagde magnetische structuren. Parkin’s grensverleggende onderzoek aan interacties in deze structuren is essentieel geweest voor de toepassing van de technologie. Ook hebben zijn baanbrekende activiteiten op het gebied van magnetische tunneljuncties bijgedragen aan de ontwikkeling van ‘magnetic random access memory’ (MRAM), een permanent en zuinig geheugen.

Tegenwoordig richt Parkin zich onder meer op het manipuleren van magnetische domeinen door middel van spin-gepolariseerde stromen. Daarvoor ziet hij toepassingen in een door hem gepatenteerd, driedimensionaal geheugenconcept, de ‘magnetic racetrack memory’.

Stuart Parkin is IBM Fellow en leider van de onderzoeksgroep ‘magnetoelectronics’ aan het IBM Almaden Research Center in Californië, ‘consulting professor’ aan Stanford University, en directeur van het ‘IBM-Stanford Spintronic Science and Applications Center’. Hij is (mede-)auteur van ruim 350 wetenschappelijke artikelen en heeft meer dan 50 patenten op zijn naam.

Prof. dr. Bert Koopmans van de faculteit Technische Natuurkunde treedt op als Parkins erepromotor.