Logistieke innovatie: Supply Chain Campus

Netwerken voor een nieuw onderkomen

Een echte Le Corbusier op Strijp-S
Fitness en revalidatie ontmoeten elkaar in nieuwbouw Erasmus MC
17 april 2008 - Zou het een goed idee zijn om in de nieuwbouw van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam fitnessvoorzieningen en revalidatiemogelijkheden te combineren? Die vraag werd onderzocht in een masterproject van Bouwkunde onder leiding van bijzonder hoogleraar Bouw Gezondheidszorg Bas Molenaar. Vandaag, 17 april, worden de plannen van de elf studenten gepresenteerd op het bureau van EGM architecten in Dordrecht.
Foto: Bart van Overbeeke

Op initiatief van Erasmus MC is de combinatie fitness-revalidatie onderzocht door de sectie Architectuur en Bouwtechniek van de TU/e. In 2015 wil het Rotterdamse ziekenhuis haar onderkomen in een splinternieuw universitair medisch centrum hebben en daarbij wil ze zich liever afficheren met gezondheid dan met ziekte. “Dat maakt het een interessante vraagstelling voor bouwkundestudenten”, zegt prof.ir. Bas Molenaar, die tevens architect en partner van architectenbureau EGM is. “Eerst moet je weten wat het betekent als je mensen die herstellen na een ongeluk samenbrengt met mensen die voor een betere conditie hun spierbundels oppompen. Willen zij elkaar wel ontmoeten?”

Van de studenten werd door deze context geëist dat zij een heldere opvatting hebben over zowel programma als locatie. Zij kregen vervolgens de opdracht om tussen geplande gebouwen een ruimte in te vullen voor de twee verschillende functies.

Molenaar: “Tegelijkertijd is belangrijk dat van buitenaf zichtbaar wordt dat er in het nieuwe ziekenhuis een andere mentaliteit heerst; die van handhaving van gezondheid.”

De bouwplannen variëren van vloeiende vormen waarin alle constructies zijn weggewerkt, tot gebouwvolumes met het frame zo zichtbaar mogelijk aan de buitenkant.

Een plan dat eruit springt, is volgens Molenaar dat van Rikje Maas (zie foto). Zij tekende een dak tussen de aanpalende gebouwen, waaraan twee lange looppaden gehangen worden met een variabele breedte van 3 tot 10 meter. De paden zijn ongelijk in hoogte. De fitnessapparatuur komt op het laagste pad. Mensen die daarboven revalidatieoefeningen doen, kunnen hen zien en ook ontmoeten indien gewenst.

Er worden elf ontwerpen voor een fitness-revalidatie-combinatie gepresenteerd. Op basis hiervan volgt een discussie, waarna Erasmus MC uiteindelijk beslist welk plan, of onderdelen daarvan uitgewerkt gaan worden.

Enkele van de studenten zijn bezig met een duale studie bij zowel Architectuur als Constructief Ontwerpen. Zij gaan in ieder geval verder ontwerpen aan de constructie./.