Logistieke innovatie: Supply Chain Campus

Netwerken voor een nieuw onderkomen

Een echte Le Corbusier op Strijp-S

P-architectuur schiet wortel bij de Dommel

18 april 2008 - Bouw een troon van wilgentakken, met een zitvlak op minimaal anderhalve meter hoogte. Dat was de opdracht waaraan zo’n 250 eerstejaars Bouwkunde deze week werkten in het kader van de jaarlijkse ‘P-spektakel’-workshop. De drie beste tronen zijn gisteren geplaatst aan de Dommel, om daar wortel te schieten.

x2_s.jpg
Rechts de winnende 'wilgentroon'.
Foto: Bart van Overbeeke

Uiteraard moesten de tronen - ‘staatsiezetels voor een vorst’ - architectonisch en constructief goed in elkaar zitten. Doel van de workshop was om de eerstejaars Bouwkunde op een praktische en leerzame manier kennis te laten maken met het bouwen met levende materialen.

Dinsdag begon de workshop, met het maken van individuele ontwerpen. Woensdag gingen de studenten in groepjes van vijf of zes werken aan groepsontwerpen, die ze gisteren omzetten in bouwsels van wilgentak. De beste groep werd beloond met een eetbon van honderd euro. De bon ging naar een troon gemaakt van meerdere bogen, bijeengebonden in drie voeten.

Bovendien kregen de drie beste tronen een plek aan de vijvertjes bij de Dommel, tussen het Auditorium en Vertigo. ‘Groeiende architectuur’, noemt mede-organisator Karmen de Maaré het. Want de tronen zullen echt gaan groeien, verwacht ze. “De onderzijde van de takken staat naar beneden, daar hebben de studenten rekening mee gehouden. We hebben ze dertig centimeter in de grond gezet. Negentig procent kans dat de tronen nu echt wortel gaan schieten.”