Logistieke innovatie: Supply Chain Campus

Netwerken voor een nieuw onderkomen

Een echte Le Corbusier op Strijp-S
Voor derde keer brand in Delfts kamerpand
21 april 2008 - Voor de derde maal in twee weken is er brand uitgebroken in een Delfts kamerpand. Het vermoeden van brandstichting wordt steeds sterker.

Afgelopen nacht woedde er een grote brand in een pand aan de Voldersgracht, waar kamers werden verhuurd aan Polen. De negen bewoners, die in hun slaap werden verrast, konden worden gered. Vier van hen moesten met ademhalingsproblemen in het ziekenhuis worden onderzocht.

Het pand zou eigendom zijn van het nabijgelegen hotel Les Compagnons Grand Canal, dat ook eigenaar is van het studentenpand aan de Oude Delft. Daar brak donderdagnacht voor de tweede maal in korte tijd brand uit. Net als op 8 april, toen de brandweer op het nippertje vier bewoners kon redden, werden in het ditmaal lege huis twee brandhaarden aangetroffen.

In het pand aan de Oude Delft woonden buitenlandse studenten en een aantal niet-studerende Polen, zei vestigingdirecteur Jan-Willem van Beek van studentenhuisvester Duwo vorige week in Delta, het weekblad van de TU Delft. Beide groepen zouden elkaar slecht hebben verdragen. Hij wilde niet zeggen voor hoeveel bewoners Duwo vervangende woonruimte had gevonden en waar zij op dat moment verbleven. Ze wilden volgens hem niet praten met de pers. Angst zou daarbij een rol spelen, tekende Delta op.

Van Beek zegt na de derde brand niet te weten waar de bewoners van het pand aan de Oude Delft zijn ondergebracht. Het hotel onthoudt zich van elk commentaar en de politie Haaglanden verzekert dat het onderzoek een hoge prioriteit heeft. (HOP)