Ontwerpen in vier uur

‘Gij zult geen plagiaat plegen’

220V Festival in het Gaslab
Eerste certificaten hbo-doorstroomminoren
30 oktober 2008 - De eerste vijf geslaagden voor de hbo-doorstroomminoren aan de TU/e hebben dinsdag 28 oktober hun certificaten gekregen. Omdat de hbo-instroom aan de TU/e de laatste jaren is gedaald, is vorig jaar gestart met deze programma’s, die de overgang tussen hbo en wo moeten vergemakkelijken en bevorderen.

Bij de hbo-doorstroomminor volgen de hbo’ers in hun hbo-programma een minor aan de TU/e. Het idee is dat ze na het voltooien van hun hbo-opleiding en minor direct toegang tot de master van de desbetreffende TU/e-opleiding hebben. Voorheen konden hbo’ers alleen instromen via een schakelprogramma, dat een jaar of langer duurde. De minor moet ervoor zorgen dat de hbo’ers minder tijd verliezen en dat de aansluiting beter geregeld is.

Stephanie Lamerichs, Bastiaan Moor, Gerwin Pater, Joep Schreurs en Bert Verhelst mogen zich tot de eerste geslaagden rekenen. De vijf studenten geven allemaal aan dat ze het volgen van de doorstroomminor leuk en nuttig vonden, maar het wel als een zware tijd hebben ervaren. Daar staat tegenover dat er hoge cijfers op de certificaten prijken. Stephanie Lamerichs: “Dit was voor mij een snellere manier om in de universiteit in te stromen. Hoewel het een hoop werk was, heb ik er geen spijt van dat ik dit heb gedaan. Het is fijn om meer met je studie bezig te zijn.”

Drs. Jim Bergmans, beleidsmedewerker onderwijs bij STU, laat weten dat de minor een beeld moet geven van wat er aan de TU/e verwacht kan worden. “Als de universiteit te zwaar blijkt, kun je dat maar beter op tijd weten. We horen van veel studenten dat ze eerst in de stoptrein zaten en nu in de sneltrein.”

Bergmans vertelt dat er volop met hbo-instellingen wordt gesproken en samengewerkt. “Sommige instellingen willen nu zelf ook extra aanwas. Met het oog op een eventueel bindend studieadvies aan de TU/e stellen ze voor dat wij hen onze ‘afvallers’ leveren en mee begeleiden. De groep die tussen hbo en wo zit, moet je ook niet laten vallen.”/.