Ontwerpen in vier uur

‘Gij zult geen plagiaat plegen’

220V Festival in het Gaslab
Een lokker voor onontdekte Stadstuin
30 oktober 2008 - Niels Groeneveld, vierdejaars Bouwkundestudent aan de TU/e, heeft de GRID architecture competition gewonnen met een ontwerp voor een knalrood object dat publiek de Eindhovense Stadstuin in moet lokken.
Geert Koenen (links) overhandigde de prijs aan Groeneveld. Foto: Jos Lammers

Dertig jonge ontwerpers waren zaterdagmiddag 25 oktober druk aan het schetsen voor de architectuurwedstrijd van GRID in de Stadstuin. Waar? Juist, in het onontdekte groene plekje met gras en oude bomen tussen de Smalle Haven en de Ten Hagestraat dat tijdens de Dutch Design Week dienst deed als ontmoetingsplek. Bouwkundestudenten Wouter van Niel en Ruben Merkx organiseerden een prijsvraag om meer bekendheid te geven aan de Stadstuin zodat die gebruikt gaat worden door winkelend publiek en voorbijgangers.

Na slechts 4 uur tijd werden 26 ontwerpen ingeleverd bij de jury waarin onder anderen architect Geert Coenen en stedenbouwkundige Cees Donkers zaten. Winnaar Groeneveld zag de oplossing voor het probleem dat niemand de Stadstuin kent, niet ín de tuin, maar in de Smalle Haven. “Vanaf het Catharinaplein ziet die eruit als een doodlopende steeg die leidt naar wat kantoren en woongebouwen. Ik heb een verbindend element ontworpen tussen de Stadstuin en de Smalle Haven. Het is slechts deels zichtbaar en wekt daarom nieuwsgierigheid op bij de toeschouwer. Het object dient dus als spanningmaker en bijvoorbeeld als zitobject.”

Jurylid Donkers ziet het object als verleider om publiek vanaf het Catharinaplein de bijzondere designstraat en de tuin te laten bezoeken. “Daarnaast heeft Niels laten zien dat het vak van tekenend ontwerpen nog steeds boeiend is en er in vier uur tijd zonder computer een schitterend concept en dito tekening kan ontstaan.”

Groeneveld won een tweepersoons diner en overnachting in een luxe gastenverblijf van Vesteda. Daarnaast zal Jo Coenen & Co Architekten de mogelijkheid bekijken om het concept verder te ontwikkelen./.