Ontwerpen in vier uur

‘Gij zult geen plagiaat plegen’

220V Festival in het Gaslab
Open dag op zaterdag trekt meer ouders
30 oktober 2008 - Ouders zijn steeds meer betrokken bij de studiekeuze van hun kinderen. Om hen nog beter in staat te stellen mee te gaan naar de TU/e, was er dit jaar voor het eerst een open dag in het weekend. Zaterdag 25 oktober vergezelden zeshonderd papa’s en mama’s evenzoveel belangstellende vwo-scholieren.
Foto: Bart van Overbeeke

Annemiek Osinga uit het West-Friese Wieringerwerf is serieus bezig met haar studiekeuze. Vorig jaar bezocht ze de TU Delft en onlangs was ze nog op de onderwijsbeurs in Utrecht. Ze houdt van vormgeving van gebouwen, maar noemt de hogescholen te kunstzinnig. Dan liever een technische studie. Vader Jaap, uitvoerder in de weg- en waterbouw, is ook zeer geïnteresseerd in wat de TU/e zijn dochter kan bieden.

Omdat de ene student verder is in zijn of haar keuzeproces dan de ander, waren er dit jaar aparte voorlichtingssessies voor zowel de ‘oriënterende’ als de ‘verdiepende’ scholier. Dat kwam goed uit voor Onno de Vries en zijn ouders uit Middelburg. Zij hadden vorig jaar al kennis gemaakt met de TU/e en konden nu meteen de verdieping in bij Bouwkunde. Daar kregen ze een rondleiding van een student. Vader De Vries is tevreden over diens eerlijke informatie. “In Delft kregen we praatjes van de professoren, dat kwam toch meer gelikt over.”

De ouders van Osinga en De Vries waren vrijdag aan het werk. Maar ze hadden allen graag een vrije dag opgenomen om mee te kunnen gaan naar de open dag. Susanne Denis, medewerkster van het Communicatie Expertise Centrum, laat weten dat niet alle ouders er zo over dachten. “Op vrijdag ontvingen we ongeveer vijfhonderd scholieren en was de verhouding scholier-ouder twee op één. Zaterdag was de verhouding één op één. Dus we mogen wel concluderen dat deze nieuwe opzet direct al het gewenste effect heeft gehad”, aldus Denis./.