Ontwerpen in vier uur

‘Gij zult geen plagiaat plegen’

220V Festival in het Gaslab
‘Verplichte’ studiepunten voor academische vorming in minor
30 oktober 2008 - Vanaf 1 september 2009 worden in elke TU/e-minor drie studiepunten vrijgemaakt voor een extra impuls op het gebied van academische vorming. Dat betreft een tiende van het totaal aantal punten. Er worden vijf nieuwe, kleine universiteitscolleges voor in het leven geroepen, en ook het volgen van een reeks lezingen van Studium Generale geeft dan recht op een studiepunt. Het College van Bestuur heeft dit besloten in overleg met de decanen en opleidingsdirecteuren.

Volgens drs. Maarten Pieterson, hoofd van Studium Generale (SG), is de mogelijkheid om met het volgen van SG-lezingen een studiepunt te verdienen, uniek voor academisch Nederland. “Ik ben uitermate gelukkig dat dit initiatief om universiteitsbreed iets extra’s te gaan doen aan de academische vorming van onze studenten, er nu eindelijk is. En het is verstandig om daarbij gebruik te maken van activiteiten die wij als SG al jaren aanbieden”, aldus Pieterson.

De bachelorstudent kan kiezen uit een aantal opties om in de minor, die bestaat uit dertig studiepunten, er drie te verdienen met elementen op het gebied van academische vorming, Zo blijft er de mogelijkheid om één van de twee grote, bestaande universiteitscolleges -Big History en Big Images- te volgen. Het volgen van één van deze twee collegereeksen is direct goed voor drie studiepunten. Daarnaast komen er vijf kleine universiteitscolleges, waaruit de student kan kiezen. Zo’n collegereeks levert twee studiepunten op en kan gecombineerd worden met een pakket van veertien geselecteerde lezingen en/of workshops van SG. Dat pakket is goed voor één studiepunt. Aanwezigheid bij de lezingen wordt geregistreerd door middel van het scannen van de collegekaart. Op dit moment functioneert dat nog niet helemaal perfect, aldus Pieterson. Maar hij verwacht dat goed loopt vanaf komend collegejaar.

Gastdocent
Het opzetten van de vijf kleine universiteitscolleges, die gewoon getoetst zullen worden, valt onder de verantwoordelijkheid van het Platform Academische Vorming, waar een universiteitsbrede groep hoogleraren zitting in heeft. In een nota van prof.dr.ir. Anthonie Meijers, voorzitter van het Platform, staan voorbeelden van thema’s voor deze colleges. Genoemd worden onder meer ‘de risicosamenleving’, ‘chaos en complexiteit’, ‘big money’, ‘de maatschappij en de rol van technologie’ en ‘technologie en recht’. Ook ligt er het voorstel om één van de collegereeksen te laten verzorgen door een gastdocent. Daarbij wordt gedacht aan een schrijver, wetenschapper, oud-politicus of rechter van naam. Deze persoon moet een bijdrage kunnen leveren aan de disciplinaire verrijking en uitstraling van de TU/e, aldus de nota. Volgens Pieterson is op dit moment een shortlist van kandidaten in de maak.

Dit jaar bestaat al de mogelijkheid om lezingen te volgen die kunnen worden toegevoegd aan het totaal van veertien dat uiteindelijk vereist is voor een studiepunt. Het gaat hierbij dan om lezingen van academische experts. In het SG-programmaboekje Sgrift zijn deze gemarkeerd./.