Ontwerpen in vier uur

‘Gij zult geen plagiaat plegen’

220V Festival in het Gaslab
VU heeft wél geld op IJsland
30 oktober 2008 - Anders dan de VSNU eerder veronderstelde, is er toch een universiteit die mogelijk schade ondervindt van de IJslandse bankencrisis. De Vrije Universiteit Amsterdam zou een obligatie in IJsland hebben, waarvan de waarde mogelijk meerdere miljoenen bedraagt.

Vorige week berichtte universiteitsblad Ad Valvas dat de VU een obligatie heeft bij Kaupthing bank, die inmiddels door de IJslandse regering is overgenomen. Volgend jaar juni moet Kaupthing de lening aflossen. Of dat lukt, is zeer de vraag, want financieel lijkt de bank op sterven na dood.

De obligatie vertegenwoordigt volgens Ad Valvas ‘zes procent van de uitstaande liquiditeit’. Om hoeveel geld het precies gaat, wil de VU niet zeggen. Eind vorig jaar had de universiteit bijna 120 miljoen euro aan liquide middelen, meldt het jaarverslag. Of dit betekent dat het Kaupthing-avontuur de VU maximaal zeven miljoen euro kan kosten, wordt niet bevestigd.

Ook in het Verenigd Koninkrijk zijn hoger-onderwijsinstellingen getroffen. Twaalf Britse universiteiten hebben in totaal een kleine honderd miljoen euro op rekeningen van noodlijdende IJslandse banken staan, meldt de Guardian.

In Nederland zijn verder geen universiteiten en hogescholen bekend die tegoeden in IJsland hebben. Ook de TU/e heeft geen geld staan bij IJslandse banken, of andere riskante banken, laat bestuurswoordvoerder Peter van Dam weten./.