Ontwerpen in vier uur

‘Gij zult geen plagiaat plegen’

220V Festival in het Gaslab
Industrial Design uitgenodigd op topdag EZ
30 oktober 2008 - De Dutch Design Week (DDW) heeft voor Industrial Design een leuk resultaat opgeleverd: een delegatie houdt maandag een presentatie op de jaarlijkse internationale dag van het ministerie van EZ.

De directeur-generaal Ondernemen & Innovatie, Renée Bergkamp, was bij haar bezoek aan de DDW zo enthousiast over het werk van de drie TU-faculteiten op gebied van industrieel ontwerpen, dat ze het schema van de EZ-dag openbrak, vertelt ID-hoogleraar prof.dr.ir. Brombacher.

Wat Brombacher betreft is het een bijzondere kans. Op de EZ-dag komen alle technisch-wetenschappelijke attachés (TWA’s) van de Nederlandse ambassades bij elkaar. Samen hebben die wereldwijd een netwerk in wetenschap en bedrijfsleven waar je U tegen zegt. “Dat is voor ons een ontzettend belangrijk netwerk. Wij als ID ontwikkelen ‘intelligente systemen’, maar qua partners liggen in Nederland maar een aantal stukjes. Er zit in Nederland bijvoorbeeld geen hightech sportindustrie.”

Wat het extra mooi maakt: de delegatie is uitgenodigd door de directeur-generaal Ondernemen & Innovatie. Brombacher: “Elke hoogleraar probeert gaatjes te vinden in de agenda’s van directeuren-generaal. Het bijzondere nu, is dat we zijn gevraagd. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Ze zag tijdens haar bezoek aan de DDW drie projecten die ze heeft uitgekozen voor nadere toelichting in Den Haag.”
Een van de projecten die ID onder de aandacht mag brengen is de ‘Neonatal Intensive Care Unit Smart Jacket’, een kindvriendelijk babypakje voor vroeggeborenen, met allerlei sensoren erin geïntegreerd. Tien minuten heeft de ID-delegatie, maar ze gaan er graag voor naar Den Haag. “Ik zie dit als een compliment”, aldus prof.dr.ir. Loe Feijs, die afstudeerbegeleider was van Sibrecht Bouwstra, die het innovatieve kledingstuk ontwierp.

Hoofdreden voor het bezoek van de directeur-generaal was overigens de presentatie van het meerjarenplan aangaande ‘productontwerpen’ van de drie TU-faculteiten op gebied van industrieel ontwerpen. De faculteiten verwachten hier tien miljoen euro voor te krijgen van SenterNovem, een EZ-agentschap. Brombacher: “Er is de afgelopen jaren aan dit plan gewerkt door de drie TU’s en er is breed draagvlak gezocht in het bedrijfsleven. Dit wordt een van de pilaren van ons onderzoek in de toekomst.”/.