Ontwerpen in vier uur

‘Gij zult geen plagiaat plegen’

220V Festival in het Gaslab

Chris Witty tweede op schaatsmarathon Eindhoven

30 oktober 2008 - De Amerikaanse schaatster Chris Witty, tevens trainer van studentenschaatsclub Isis, is woensdagavond 29 oktober tweede geworden bij de vrouwen tijdens de achtste marathon om de KNSB Cup. Op de ijsbaan van Eindhoven werd ze na zestig ronden in een massasprint nipt verslagen door Elma de Vries.

x1_s.jpg
Chris Witty (rechts). Archieffoto Bart van Overbeeke

Witty traint de topselectie van de Eindhovense studentenschaatsvereniging Isis en gaf gisteren op haar thuisbaan in de Lichtstad het goede voorbeeld. Hoewel de olympische kampioen van 2002 een nieuweling is in het marathonschaatsen, heeft ze na acht wedstrijden om de KNSB Cup een goede klassering bereikt. Met de meeste (tussen)sprints op haar naam leidt ze het puntenklassement en staat ze vierde in het algemeen klassement.

Het lijkt er dus op dat Witty de slag heeft te pakken. Het voormalige sprintkanon op de duizend meter houdt zich goed staande op de lange afstand. Mede dankzij de luidruchtige aanmoedigingen van het Eindhovense publiek, haalde ze woensdag haar eerste podiumplaats.

De ogen van de concurrentie zijn geopend. Maar winnares en klassementleidster Elma de Vries is wel blij met de aanwezigheid van Witty in het peloton. “Ik vind het leuk dat iemand als zij meedoet. Da’s goed voor het vrouwenschaatsen. Ik heb ook nog een heleboel tips voor haar, maar die houd ik nog even voor me. Te gevaarlijk om die nu al prijs te geven."

Witty zelf: “Ik heb gezien hoe andere rijdsters zich gedragen in de finale, welke lijn ze kiezen, welke positie. Daarom koos ik nu in de finale voor de aanval binnendoor en ik geloof dat ik daarmee De Vries toch wel verraste.” Bovendien stelde ze vergenoegd vast dat haar team steeds beter op elkaar ingespeeld raakt. “We weten steeds beter wat we moeten doen, welke rol iedereen moet vervullen. Dat had meteen resultaat. Ik sta hier voor het eerst op het podium, en daar ben ik erg blij mee.”