TU/e’er tweede bij NK rapid- schaak

Betere kwaliteit MRI-scans

Ballenbak
Online ontmoetingsplek voor buitenlandse TU/e’ers
19 november 2008 - Vereenzaming ligt bij veel buitenlandse TU/e-medewerkers op de loer, bleek twee jaar terug uit een onderzoek naar werkdruk aan de universiteit. Ze storten zich vaak helemaal op hun werk, omdat het leggen van sociale contacten moeilijk blijkt. In dat laatste hoopt de TU/e verandering te brengen met de lancering van een online ‘TU/e Meetingplace’, dat een opstapje moet zijn naar meer ‘face-to-face’ contacten met anderen op en rond de Eindhovense campus.

Het idee voor het online netwerk ontstond na een inventarisatie van de behoeften van buitenlandse medewerkers aan de TU/e. Daaruit bleek onder meer dat ze het moeilijk vinden om buiten werktijd met collega’s of anderen in contact te komen, stelt Willem van Hoorn van de Dienst Personeel en Organisatie (DPO). “Nederlandse werknemers zijn doorgaans erg gericht op de inhoud en minder op het proces. Daarbij hebben ze hun dag vrij strikt ingedeeld, kort door de bocht omschreven: van negen tot vijf wordt er gewerkt, tussen vijf en zeven staat thuis het eten op tafel en daarna wordt er gesport. Thuis boven de spruitjes is een Nederlander zelden nog bezig met wat zijn collega doet; die is morgenvroeg om negen uur weer aan de beurt.”

Over de grenzen gaat het er vaak anders aan toe, weet Van Hoorn, en dat maakt het voor veel buitenlanders hier moeilijk om een vrienden- en kennissenkring op te bouwen. Een online platform à la Hyves zou hierbij kunnen helpen, is het idee. Het resultaat is ‘TU/e Meetingplace’, waarop leden onder meer een weblog kunnen bijhouden, onderwerpen kunnen aansnijden op een forum, een ‘subclubje’ kunnen oprichten en bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar andere leden met dezelfde interesses of dezelfde technisch-wetenschappelijke achtergrond.

Openbaar is het netwerk (nog) niet: belangstellenden kunnen vooralsnog alleen lid worden op uitnodiging van bestaande leden. Het platform richt zich vooral op buitenlandse TU/e-medewerkers, maar ook studenten of vakgenoten van elders, die bijvoorbeeld op de High Tech Campus werken, kunnen aanhaken. Hetzelfde geldt voor familie of vrienden thuis die iemands blog willen volgen.

Het netwerk, een paar weken terug gelanceerd, heeft inmiddels ruim veertig leden, maar moet nog meer gaan leven, benadrukt Van Hoorn: “De leden moeten het zelf gaan maken, zonder dat de TU/e daarbij al te nadrukkelijk op de regiestoel kruipt.” Eind 2009 wil hij gaan peilen of het netwerk, dat overigens extern wordt gehost, in een behoefte voorziet./.

Zie www.tuemeetingplace.nl. Wie interesse heeft om lid te worden, kan contact opnemen met Willem van Hoorn: w.g.v.hoorn@tue.nl.