TU/e’er tweede bij NK rapid- schaak

Betere kwaliteit MRI-scans

Ballenbak
EU-student na vijf jaar recht op buitenlandse studiefinanciering
19 november 2008 - Studenten in de Europese Unie die vijf jaar of langer in een ander EU-land wonen, kunnen voortaan aanspraak maken op plaatselijke studiefinancie-ring. Dat bepaalde het Europe-se Hof dinsdag 18 november. In Nederland bestond de regel al.

De uitspraak lijkt op het eerste gezicht niet erg relevant voor Nederlandse studenten: die kunnen immers hun studiefinanciering meenemen sinds 2007. Maar iemand die vijf jaar in het buitenland verblijft, valt zelden onder die regeling. Een woordvoerder van de IB-Groep: “Wie zijn beurs wil meenemen naar het buitenland, moet van de voorafgaande zes jaar minimaal de helft van de tijd in Nederland hebben gewoond.”

Alleen voor diplomatenkinderen of mensen die in de grensstreek wonen, geldt die regel niet. Zij kunnen kiezen. “Het is niet toegestaan studiefinanciering in Nederland aan te vragen terwijl een student ook een toelage krijgt in het land waar hij woont.”

Het Europese hof kwam tot zijn oordeel naar aanleiding van een zaak tegen de Nederlandse IB-Groep, die in 2000 werd aangespannen door de Duitse student Jacqueline Förster. Zij woonde drie jaar in Nederland maar kon geen aanspraak maken op een beurs. Förster vond dat discriminerend. Het Europese Hof is dat acht jaar na dato dus niet met haar eens.

Overigens hebben individuele lidstaten de mogelijkheid om af te wijken van de richtlijn. “Een student die zijn opleiding volgt in het Verenigd Koninkrijk komt bijvoorbeeld al na drie jaar in aanmerking voor studiefinanciering. De Europese bepaling van vijf jaar is eigenlijk bedoeld als maximum”, aldus de woordvoerder van de IB-Groep. (HOP)/.