TU/e’er tweede bij NK rapid- schaak

Betere kwaliteit MRI-scans

Ballenbak
KNAW leidt onderzoek naar rekenmethode
19 november 2008 - De KNAW leidt het onderzoek naar rekenmethodes in het onderwijs. Die zorgen voor veel wetenschappelijke onenigheid.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs strikte de KNAW voor het project. “Het onderzoek sluit aan bij onze kerntaken en heeft een sterke wetenschappelijke component”, zegt KNAW-woordvoerder Hugo van Bergen. De leden van de onderzoekscommissie zoekt de KNAW in eigen gelederen. Onbekend is of de commissie een voorkeur zal uitspreken voor één bepaalde rekenmethode. “Het is aan haar om te bepalen wat ze precies gaat doen en op welke manier.”

Rekenmethodes zijn onderwerp van een stevige controverse. Veel basisscholen werken met realis-tisch rekenen, een aanpak waarbij de context belangrijk is en die ertoe zou leiden dat leerlingen minder goed hoofdrekenen. Terug naar de staartdeling en het ouderwetse stampwerk, vindt de stichting Goed Rekenonderwijs, die finan-ciële steun krijgt van de universiteiten van Eindhoven en Tilburg.

Maar andere deskundigen, zoals achttien hoogleraren die vorige maand een opinieartikel in NRC Handelsblad publiceerden, vinden de kritiek overtrokken. Het falen van realistisch rekenen zou erg meevallen en vooral te maken hebben met het feit dat docenten daarin onvoldoende geschoold zijn. Hoe gaat de KNAW deze twee kampen bijeenbrengen? Van Bergen: “Het zou mooi zijn als het lukt om een brug te bouwen, maar ook dat ligt geheel bij de commissie.” (HOP)/.