TU/e’er tweede bij NK rapid- schaak

Betere kwaliteit MRI-scans

Ballenbak
Drievoudig Olympisch winnaar
19 november 2008 - Scholier Wouter Berkelmans (17) uit Amstelveen heeft voor de derde keer op rij de finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade gewonnen. De prijsuitreiking was afgelopen vrijdag in het Auditorium.
Wouter Berkelmans won voor de derde keer de finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade. Foto: Bart van Overbeeke

Berkelmans wint hiermee vijfhonderd euro. Zijn broertje uit 3 vwo, Guus Berkelmans, werd tiende, goed voor een bedrag van honderd euro. Zeer uitzonderlijk, want scholieren uit de derde klas behoren zelden tot de prijswinnaars.

De tweede en derde prijs (vierhonderd respectievelijk driehonderd euro) gaan naar Maarten Roelofsma uit Apeldoorn en Jelle van den Hooff uit Amstelveen.
De wedstrijd zelf was op vrijdag 12 september, ook aan de TU/e. Er namen 123 leerlingen deel, die vijf opgaven maakten in drie uur. Deze 123 waren geselecteerd uit een eerdere ronde, waaraan ruim 3.000 scholieren meededen.

Uit de 123 deelnemers van de tweede ronde zijn 30 kandidaten uitgenodigd om mee te doen aan een intensief trainingsprogramma voor de Internationale Wiskunde Olympiade, die in Duitsland wordt gehouden van 13 tot 22 juli volgend jaar. Uit de groep van dertig blijven zes man over die Nederland zullen vertegenwoordigen bij de Internationale Olympiade. De training, selectie en begeleiding tijdens de Internationale Wiskunde Olympiade vindt plaats onder leiding van Quintijn Puite (TU/e) en Birgit van Dalen (Universiteit Leiden).

Supertalent Wouter Berkelmans is inmiddels meermaals op de TU/e geweest, maar de kans dat hij hier komt studeren, lijkt erg klein. “Hij is vooral geïnteresseerd in de zuivere wiskunde”, vertelt vader Wim Berkelmans. Zijn eerste voorkeur heeft Leiden, of misschien de VU in Amsterdam. “Hij heeft bijna alle eerstejaars vakken wiskunde aan de VU al gedaan.”

De Wiskunde Olympiade is een wedstrijd voor leerlingen van havo en vwo met belangstelling voor wiskunde. De wedstrijd bestaat uit het oplossen van opgaven die iets laten zien van ongebruikelijke, creatieve en meestal niet erg alledaagse wiskunde./.