TU/e’er tweede bij NK rapid- schaak

Betere kwaliteit MRI-scans

Ballenbak
Willem Hendrik Gispen in Raad van Toezicht TU/e
26 november 2008 - Onderwijsminister Ronald Plasterk heeft prof.dr. Willem Hendrik Gispen (65) voor vier jaren benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van de TU/e. Gispen was van 2001 tot en met 2007 rector magnificus van de Universiteit Utrecht (UU). Gispen treedt toe per 1 november. x1_s.jpg
Willem Hendrik Gispen.

De Raad van Toezicht (RvT) had al zo'n twee jaar een plek open. Gispen maakt het vijftal weer compleet. Hij is vooral aangetrokken vanwege zijn academische expertise. Hij vult wat dat betreft de plaats in van André Oosterlinck, de oud-rector van de KU Leuven, die enkele jaren terug de raad verliet.

Gispen was hoogleraar in Utrecht op het terrein van de neurowetenschappen, van 1980 tot afgelopen jaar. Dit jaar is hij door de UU benoemd tot honorair universiteitshoogleraar. Sinds 1991 is hij lid van de KNAW. Verder was hij van 1996 tot en met 1999 decaan van de faculteit Geneeskunde van de UU. Gispen realiseerde ruim 675 publicaties in internationale wetenschappelijke tijdschriften en begeleidde 85 promovendi.

Hij ontving een eredoctoraat van vijf buitenlandse universiteiten en een groot aantal wetenschappelijke onderscheidingen. Koning Juan Carlos van Spanje benoemde hem in 2001 tot Commandeur in de orde van Isabel la Católica. Gispen bekleedde en bekleedt diverse maatschappelijke en bestuurlijke functies. Zo is hij lid van de Raad van Toezicht van Het Utrechts Landschap en lid van de Raad van Advies van Van Lanschot Bankiers.