Sint op de TU/e

‘The place to be’

Materialenstrijd bij KOers
Maximaal zeven promotieopleidingen à la Plasterk
4 december 2008 - Nederlandse universiteiten mogen allemaal drie voorstellen indienen voor een graduate school waarin de promovendus zelf zijn promotor en promotieonderwerp mag kiezen.

Het was al bekend dat OCW-minister Ronald Plasterk met de graduate schools wil experimenteren. Hij zou graag het Amerikaanse model naar Nederland halen, waarin promovendi volgens hem meer vrijheid hebben. Hoe groter de vrijheid, hoe sneller het talent komt bovendrijven, meent hij.

Plasterk heeft zes miljoen euro beschikbaar voor zeven graduate schools, die ieder vier promovendi mogen opleiden. Op termijn wil hij het systeem uitbreiden en het totale budget verhogen naar vijftien miljoen euro.

De graduate schools hoeven niet splinternieuw te zijn. Universiteiten kunnen ook een bestaande promotieopleiding (of onderzoeksschool) aanpassen en die dan aanmelden. Sterker nog: van de drie voorstellen die een universiteit indient, moet er minimaal één interuniversitair zijn en de goedkeuring hebben van de Erkenningscommissie Onderzoeksscholen (ECOS) van de KNAW.

Dit betekent dat het huidige systeem van onderzoeksscholen niet op de helling gaat. Eerder uitte het Promovendi Netwerk Nederland kritiek op de plannen van Plasterk, omdat de nieuwe graduate schools de waardevolle landelijke onderzoeksscholen dreigden te verdringen. Dat verwijt lijkt de minister hiermee te willen ondervangen.

Maar het PNN vroeg zich ook af welke slag de minister nu precies wil slaan. Het Nederlandse proefschrift staat momenteel hoger aangeschreven dan het Amerikaanse, stellen de promovendi. Een Amerikaans systeem is dus geen garantie voor hogere kwaliteit. (HOP)/.