Sint op de TU/e

‘The place to be’

Materialenstrijd bij KOers
ESI slaat nieuwe richting in
4 december 2008 - Het Embedded Systems Institute (ESI) wil veranderen van een op individuele projecten gebaseerde organisatie naar een geïntegreerd programmatisch topinstituut met meer aandacht voor samenwerking met gebruikersgroepen op de gebieden mobiliteit, zorg, lifestyle en veiligheid.

Het ESI-symposium 2008, dat vandaag, donderdag 4 december, wordt gehouden in de zalen van het Auditorium, markeert daarmee een overgang naar een nieuwe fase in de ontwikkeling van het instituut. ESI is een op de TU/e gevestigd samenwerkingsverband tussen de drie TU’s, TNO, Philips, ASML en Océ.

Scheidend ESI-directeur prof.dr. Ed Brinksma -met ingang van 1 januari 2009 rector van de Universiteit Twente- laat weten de overgang naar een meer programmatisch instituut wordt ingegeven door de expertise die de afgelopen zes jaar door het ESI is opgebouwd. Het instituut heeft volgens hem nu de benodigde kennis in huis om zich als topinstituut te profileren. Als onderdeel van de nieuwe koers heeft het ESI een programma Cooperative Embedded Intelligence gepland, dat gefinancierd moet worden uit de aardgasbaten van het Fonds Economische Structuurversterking (FES). Met dit programma zou een bedrag van zestig miljoen euro gemoeid zijn, verspreid over vier jaar. Brinksma heeft er goede hoop op dat het voorstel gehonoreerd zal worden: “Ik ben daar optimistisch over, we staan er goed voor.” Toekenning van de subsidie zou een substantiële verhoging van het ESI-budget betekenen.

In ieder geval zal ESI in 2009 zijn vakgebied uitbreiden naar Wireless Sensor Networks: draadloze systemen rondom met elkaar communicerende sensoren. “Daarin vindt momenteel een stormachtige ontwikkeling plaats”, zegt Brinksma. “We verwachten er dan ook veel van in de toekomst.”/.