Sint op de TU/e

‘The place to be’

Materialenstrijd bij KOers
Geen ontbijt meer voor ondernemers
4 december 2008 - Het Innovation Lab stopt voorlopig met de ontbijtsessies voor ondernemers aan de TU/e. Volgens een woordvoerster tonen de faculteiten weinig animo voor deze kennismaking met het bedrijfsleven.

Het Innovation Lab wil met de faculteitsbesturen in overleg over een vervolg, maar het programma ligt zeker tot de zomer van 2009 stil. “We hebben besloten om de rijdende trein stop te zetten totdat de faculteiten aangeven hoe ze verder willen”, aldus Ester Bolkestein van het Innovation Lab. “Ze moeten het zelf nuttig vinden, anders zijn we niet zinvol bezig. Voor de buitenwereld was het in ieder geval wel een succes.”

Volgens haar valt over de vorm te praten, maar waren de ontbijtsessies erg praktisch voor ondernemers omdat ze na afloop de rest van de dag konden besteden aan hun bedrijf.

Iedere faculteit komt een keer per jaar aan de beurt voor een ontbijt met ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf. Gemiddeld zitten vijftig ondernemers ’s ochtends aan tafel. Bolkestein: “Na afloop volgt meestal een rondgang langs opstellingen en laboratoria. Zo ontdekken de ondernemers welke aansluiting er mogelijk is tussen hun bedrijf en de universiteit.”

In overleg met de Brabant-Zeeuwse Werkgeversvereniging en de Limburgse Werkgeversvereniging levert het Innovation Lab de thema’s aan voor de ontbijtsessies. De faculteiten op hun beurt benaderen onderzoekers en zorgen voor de ontvangst en rondleiding. “Vooral zaken als mobiliteit en logistieke problemen zijn populaire onderwerpen bij ondernemers”, zegt Bolkestein./.