Sint op de TU/e

‘The place to be’

Materialenstrijd bij KOers

Verkiezingen studentengeledingen universiteitsraad en faculteitsraden op 9 en 10 december

BSA en harde knip belangrijke items voor studentengroeperingen

4 december 2008 - De studentengroeperingen Groep-één en PF strijden dinsdag 9 en woensdag 10 december weer om de gunst van kiezer bij de verkiezingen voor de leden van de universiteitsraad. Belangrijke items zijn het bindend studieadvies, dat het College van Bestuur in september wil invoeren, en de ‘harde knip’, waar Onderwijsminister Ronald Plasterk in 2010 mee aan de slag wil. Los daarvan heeft elke groep nog eigen punten waar men zich het komend jaar voor gaat inzetten. Ook de faculteitsraden kiezen nieuwe studentleden.

Op de voorpagina van het regiokatern van het Eindhovens Dagblad prijkte gisteren, woensdag 3 december, een grote foto van het stille protest van de PF tegen de invoering van de ‘harde knip’. Die brede aandacht in de media is precies waar de PF op uit is, aldus PF-lijsttrekker Stefan Wouters. “Door er zo nadrukkelijk aandacht voor te vragen, geven we een signaal af aan Plasterk. Minister, ga soepel om met randgevallen bij de invoering van deze maatregel, is onze boodschap. Niemand mag er studievertraging door oplopen. Als dat wordt gehonoreerd, biedt dat het College van Bestuur ook meer ruimte om de maatregel op een coulante manier in te richten.”

Volgens Geert-Jan Evers, vertrekkend fractievoorzitter bij Groep-één, is zo’n actie verspilde moeite. “Dit is nu typisch een kwestie waarbij het verschil in aanpak tussen onze groepering en de PF tot uitdrukking komt. Wij willen nu al graag gaan bestuderen en bespreken hoe deze maatregel, die er hoe dan ook komt, zo gunstig mogelijk ingevoerd kan worden. De PF voert een achterhoedegevecht. Ze proberen iets tegen te houden dat er toch komt.” PF-voorman Wouters reageert er wat cynisch op: “Gezellig over iets keuvelen doen ze graag bij Groep-één.” Dit brengt Groep-één er weer toe zich te verbazen over het huidige standpunt van de PF. “Ze zitten nu opeens veel meer op één lijn met onze standpunten”, zegt Jaap Hoekstra, tweede man op de kandidatenlijst. “Nog niet zo lang geleden hadden ze er een heel andere mening over.”

De door het CvB gewenste invoering van het bindend studieadvies, waarmee de U-raad eerder dit jaar weigerde in te stemmen, zal ook het komend jaar een veelbesproken onderwerp zijn. De kwestie werd door het CvB voorgelegd aan de Geschillencommissie in Utrecht en is daar vorige week donderdag behandeld. Binnen zes weken moet er een uitspraak liggen. Zowel Groep-één als de PF was tevreden over de behandeling van het geschil. Evers: “De U-raad is nog steeds van mening dat er te weinig informatie bekend is met betrekking tot dit onderwerp en dat lopende projecten die moeten bijdragen aan een hoger studierendement, niet de kans hebben gekregen zich te bewijzen. Groep-één vindt dat als je uiteindelijk toch moet constateren dat die projecten geen positief resultaat opleveren, je altijd nog het BSA kunt invoeren. Nu komt het gewoon te vroeg.”

Speciale aandacht vraagt Groep-één ook voor de buitenlandse student. “We hebben al overleg met deze groep en we willen graag een commissie instellen met daarin vanuit elke faculteit één buitenlandse student. Zo willen we erachter komen met welke problemen ze kampen op het gebied van financiën, huisvesting, communicatie en dergelijke”, zegt Hoekstra. Ook de strijd voor een multifunctionele campuspas gaat door. Hoekstra: “Het is goed om te zien dat de invoering van die pas nu ook een plek heeft gekregen op de Bestuurlijke Agenda van 2009. We hopen dat-ie er snel komt.”

Helpdesk
De PF heeft ook nog een aantal zaken op het verlanglijstje voor 2009: de invoering van een helpdesk die studenten direct bijstaat wanneer ze vastzitten met een wiskundig probleem. Wouters: “Zo’n steunpunt zou bemand kunnen worden door wiskundestudenten.” Ook zou er binnen elke faculteit een duidelijk zichtbaar loket moeten komen voor studenten die de ambitie hebben om naar het buitenland te gaan. “Nu is het toch vaak zoeken voor de student en die loketten zouden gezamenlijk een netwerk kunnen vormen, waarbinnen alle kennis over stagemogelijkheden gedeeld wordt”, zegt Wouters.

De PF is ook ontevreden over hoe de TU/e zich op dit moment profileert en vindt dat de medewerkers en studenten trotser mogen zijn op de instelling. “Als je al enkele jaren verkozen wordt tot beste technische universiteit van Nederland, mag je dat best wel eens vieren met een feestje”, zegt Wouters. “Ook willen wij dat studenten nog zichtbaarder worden in de stad. We denken erover om een ‘Dag van de Eindhovense student’ te organiseren. Maak aan de Eindhovenaar duidelijk waar de universiteit voor staat en sluit zo’n dag af met een mooi concert.”/.

De elektronische verkiezingen voor de studentleden van de U-raad en voor de faculteitsraden vinden plaats op 9 en 10 december.