Sint op de TU/e

‘The place to be’

Materialenstrijd bij KOers
Brandje in Helix
4 december 2008 - Een klein brandje deed zich dinsdag 2 december omstreeks half drie voor op vloer 1 in Helix bij de faculteit Scheikundige Technologie. Niemand raakte gewond. Eric van der Heijden, waarnemend commandant bij de brandweer, licht toe: “Er was een brandje in een zuurkast. Voor een proef zat daar etheen in. Doordat er een kraantje dicht was blijven staan, kon het gasmengsel niet wegstromen. De stof heeft zich opgehoopt en er ontstond een explosief mengsel in de zuurkast. Directe medewerkers en de bedrijfshulpverlening reageerden snel en hebben het brandje met een handbrandblusser kunnen doven. Toen wij kwamen, was het al geblust.” Vervolgens moest de brandweer de afzuiging repareren. “Die was gedeeltelijk gesmolten en het mengsel dat was achtergebleven, kon moeilijk worden afgezogen. We hebben de afzuiging daarom provisorisch gerepareerd.”

De oorzaak van het dichtlaten of -doen van het kraantje is waarschijnlijk miscommunicatie tussen een student en een medewerker geweest. De faculteit gaat dit nog verder onderzoeken./.