Sint op de TU/e

‘The place to be’

Materialenstrijd bij KOers
Pinguïns protesteren tegen ijslounge
4 december 2008 - “Het was wel een beetje fris, maar het was vast lang niet zo koud als in de ijsbar”, grapt Cyriel Prinsen. De Bouwkundestudent protesteerde afgelopen zaterdag met twee DWARS-leden in pinguïnpak bij de Eindhovense uitgaansgelegenheid De Drie Gezusters.
TU/e-student Cyriel Prinsen. Foto: Bart van Overbeeke

De Eindhovense afdeling van DWARS, de jongerenorganisatie van GroenLinks, vindt dat het energie-verbruik van de ijslounge bij het etablissement te hoog is. DWARS kondigde begin oktober al een actie aan, maar gelastte die af na de toezegging van de eigenaar dat er een onderzoek zou worden ingesteld naar het verbruik. De jongerenorganisatie stelde hierbij wel als voorwaarde dat er binnen één maand duidelijkheid zou moeten komen over het energieverbruik. Omdat er na een maand volgens de Eindhovense DWARS-leden geen reactie was gekomen, voerden ze zaterdagavond twee uur lang actie bij De Drie Gezusters. De actie lijkt effect te hebben gehad. Cyriel: “De eigenaar wil met ons om de tafel en kijken wat we eraan kunnen doen. Het is fijn dat hij ons serieus neemt. In het gesprek willen we voorstellen doen om de energie te compenseren. We denken bijvoorbeeld aan een dak met zonnepanelen. We moeten ons er nog over beraden. We gaan sowieso onbevangen het gesprek in, we gaan geen eisen stellen.”

De actie van zaterdagavond ontlokte aardig wat reacties van voorbijgangers. “De meesten waren positief. Er waren zelfs mensen die naar aanleiding van onze actie besloten om maar niet naar binnen te gaan.”/.