Sint op de TU/e

‘The place to be’

Materialenstrijd bij KOers

Oud-studenten ID winnen prijs met pratend boek

10 december 2008 - Unit040 Ontwerp, een ontwerpbureau bestaande uit vijf voormalige ID-studenten, is in de prijzen gevallen met ‘het Wonderboek’, een pratend fotoalbum voor dementerenden. Ze wonnen de Award voor het beste ontwerp binnen de subsidieregeling Innovatieve Acties Brabant, voor innovatie in de zorg.

x2_s.jpg
Het Wonderboek van Unit040 Ontwerp.

Het idee voor een fotoalbum met audio in plaats van tekst ontstond al toen de ontwerpers nog studeerden aan de TU/e-faculteit Industrial Design, zegt Andrik Schrijver van Unit040. “Dementiepatiënten hebben vaak veel behoefte aan het bekijken van foto’s, maar ze kunnen zich de verhalen erbij niet meer herinneren.

Het Wonderboek is voorzien van slimme elektronica, die automatisch het juiste audiofragment afspeelt bij elke foto.” Het opnemen van de verhaaltjes bij de foto’s gaat met een enkele druk op de knop. Het boek wordt leeg aangeleverd, met slechts een sensor die bepaalt op welke pagina het album openligt, en een microfoontje om geluid op te nemen.

Meer dan de eer houdt de prijs niet in, aldus Schrijver. Maar die eer is niet gering: “Het Wonderboek is verkozen tot het beste ontwerp van een subsidieregeling die uitgeroepen is tot de beste regeling in Europa.” De ontwerpers overwegen ook andere toepassingen van het Wonderboek, bijvoorbeeld als kinderboek.