“Ik heb de mooiste baan die er is”

Graduate schools versus onderzoeksscholen

Martien Coppens’ blik
Ww-premie werknemers vervalt
Gat van 1,8 miljoen euro voor TU/e
22 januari 2009 - TU/e-werknemers gaan er vanaf deze maand netto iets op vooruit doordat de universiteit geen ww-premie meer inhoudt van hun salaris. Vorig jaar inde de TU/e opgeteld ruim 1,8 miljoen euro aan zogeheten pseudo ww-premie. De TU/e heeft in de begroting van dit jaar geen rekening gehouden met deze tegenvaller. Of universiteiten hiervoor een volledige compensatie krijgen vanuit het Rijk, is nog onduidelijk.

Bij wijze van lastenverlichting heeft het kabinet de werknemersbijdrage aan de ww-premie per 1 januari van dit jaar op nul gesteld, ook in de overheidssector. Van deze premie betaalde de universiteit tot en met vorige maand, via uitkeringsinstantie UWV, de werkloosheidsuitkeringen, legt Bert Voets van de salarisadministratie uit.

Het inkomen van werknemers valt vanaf deze maand dus iets hoger uit. Hierover moet weliswaar weer belasting worden betaald, maar onder de streep gaan werknemers er nog altijd op vooruit. Al te rijk moeten TU/e’ers zich volgens CvB-woordvoerder Peter van Dam echter niet rekenen; per persoon scheelt het maximaal een paar tientjes per maand, onder meer afhankelijk van leeftijd, spaarloon en of iemand parttime of fulltime werkt.

Voor de universiteit is het veel bediscussieerde kabinetsbesluit minder gunstig, “want de ww-uitkeringen moeten natuurlijk wél betaald blijven”, aldus DPO-medewerker Voets. Volgens Van Dam inde de universiteit vorig jaar meer dan 1,8 miljoen euro aan premie, die ze nu misloopt. De Nederlandse universiteiten gezamenlijk schreven vorig jaar een slordige honderd miljoen euro aan premies af.

Of de universiteiten hiervoor een volledige of gedeeltelijke compensatie krijgen, is nog onduidelijk. Van Dam: “In de reguliere Rijksbijdrage zit altijd al een stuk loon- en prijscompensatie verwerkt, maar het is nog niet helemaal duidelijk hoeveel dat gaat zijn en of we daar bovenop nog extra compensatie vanuit Den Haag krijgen. We gaan er wel vanuit, maar in deze woelige tijden weet je maar nooit waaraan de regering besluit haar geld uit te geven.”

In de TU/e-begroting voor 2009 is in elk geval geen rekening gehouden met het gat dat het vervallen van de werknemersbijdrage achterlaat, aldus Van Dam. “In het WOB (het werkoverleg bedrijfsvoering, red.) is aan de faculteiten en diensten meegedeeld dat we goede hoop hebben op compensatie. Als die er komt, komt deze direct aan de afdelingen ten goede. Maar tot die tijd zien zij zich dus geconfronteerd met extra kosten.”

Freek Manche, woordvoerder van het ministerie van OCW, bevestigt dat aan een compensatieregeling wordt gewerkt, maar over de details en de status daarvan kon hij gistermiddag, bij het ter perse gaan van deze Cursor, nog geen mededelingen doen./.