“Ik heb de mooiste baan die er is”

Graduate schools versus onderzoeksscholen

Martien Coppens’ blik
BSA ook in Delft

22 januari 2009 - Ook de TU Delft gaat eerstejaars met ingang van september 2009 een bindend studieadvies geven. Bij de Universiteit Twente wordt er bij enkele opleidingen mee geëxperimenteerd. Delft kiest, net als de TU/e, voor een bsa-norm van dertig studiepunten. Momenteel haalt veertig procent van de Delftse eerstejaars die ‘halve propedeuse’ niet, bericht universiteitsblad Delta. Maar: “als je de bsa-norm stelt, gaan studenten ook harder werken”, aldus een woordvoerder. Delft legt geen maatregelen op voor studenten met meer dan dertig maar minder dan veertig ECTS. De Universiteit Twente start in september met een bsa-pilot bij de opleidingen communicatiewetenschap, technische natuurkunde en scheikundige technologie. Daarna volgt een besluit over instellingsbrede invoering. Nu krijgen UT-studenten nog een studieadvies dat niet bindend is. (HOP)