“Ik heb de mooiste baan die er is”

Graduate schools versus onderzoeksscholen

Martien Coppens’ blik
Nachtsymposium over gezond werken tijdens de nacht
22 januari 2009 - Nachtdienst en voeding, de relatie tussen ’s nachts werken en de gezondheid en de geschiedenis van lichttherapie zijn enkele van de onderwerpen die aan bod komen tijdens de ‘Nacht van de Medezeggenschap’, van 12 op 13 maart in het Auditorium van de TU/e. Het symposium is mede georganiseerd door de Stichting Onderzoek Licht & Gezondheid (SOLG), gevestigd op het TU/e-terrein.

Zo’n vijftien procent van de Nederlandse beroepsbevolking werkt (deels) buiten de normale kantoortijden. Een feit, volgens de organisatie, is dat het ’s nachts werken meer fouten en ongevallen veroorzaakt dan overdag, doordat slaapgebrek het denk- en concentratievermogen beïnvloedt. Daarbij voelen nachtwerkers zich vaak buitengesloten in het sociale leven en lopen ze volgens onderzoekers een verhoogd risico op ziekten als hartfalen en borstkanker, aldus SOLG.

Redenen genoeg om het ’s nachts werken eens uitvoerig onder de loep te nemen, vindt de organisatie. Op het programma staan onder andere diverse lezingen en een paneldiscussie over het verband tussen nachtdienst en kanker; een thema dat onlangs opnieuw werd aangezwengeld door de FNV die vrouwen met borstkanker opriep zich te melden als zij tien jaar of langer nachtwerk hebben verricht.

Iedereen kan aan het symposium meedoen, maar de organisatie mikt met name op mensen die actief zijn in ondernemings- en medezeggenschapsraden en op bijvoorbeeld bedrijfsartsen en arbo-deskundigen. “We zijn bezig met de ontwikkeling van allerlei technieken gericht op het werken ‘s nachts, maar werkgevers blijken hier vaak geen zin in te hebben. Dit terwijl zich op veel werkvloeren allerlei problemen voordoen in de nachtdienst”, stelt Toine Schoutens, directeur van kennisinstituut SOLG. Tijdens het nachtsymposium wordt daarom de opzet voor een initiatiefvoorstel gepresenteerd, dat een handvat voor medezeggenschappers moet zijn om de nachtdienst binnen hun organisatie aan de kaak te stellen.

Veldonderzoek
Studenten van de TU/e-faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences doen gedurende de nacht metingen om onder meer de waakzaamheid en stemmingen van de deelnemers in kaart te brengen. Verder wordt tijdens het evenement gezorgd voor de nodige entertainment, lichaamsbeweging en een gevulde maag./.

Inschrijven voor het nachtsymposium (tot twee weken van tevoren) kan via www.nachtvandemedezeggenschap.nl. Deelname kost 345 of 395 euro, afhankelijk van hoe snel men inschrijft.