“Ik heb de mooiste baan die er is”

Graduate schools versus onderzoeksscholen

Martien Coppens’ blik
3TU Graduate School krijgt 45.000 euro voor virtuele colleges
22 januari 2009 - De drie TU’s krijgen elk vijftienduizend euro van SURFnet voor de aanschaf van HD-apparatuur voor gezamenlijke colleges op afstand. Hiermee kunnen studenten in Eindhoven, Delft en Twente straks in HD-kwaliteit colleges volgen die op één van de drie locaties worden gegeven. Een andere mogelijkheid is om studenten van de drie TU’s in virtuele teams te laten samenwerken.

Helemaal nieuw zijn videocolleges tussen de drie TU’s niet. Zo was er eerder de reeks ‘Entrepreneuring’, waarvoor voormalige toppers uit het bedrijfsleven afwisselend college gaven vanuit Eindhoven, Delft of Twente, met toehoorders op alle drie locaties.

Grootste verschil is dat het nu gaat om High Definition (HD) videoconferencing, oftewel een hogere kwaliteit video, aldus Alexander van den Hil van Dienst ICT van de TU/e en lid van de 3TU-werkgroep multimediale communicatie. De werkgroep broedt al geruime tijd op ideeën over college- en samenwerkingsvormen op afstand, “maar tot voor kort waren de collegetijden nog verschillend en matchten ook de trimesters en semesters niet. Inmiddels lopen de drie TU’s daarin wél gelijk op en kunnen we gerichter gaan experimenteren.”

Deze wezenlijke randvoorwaarde is daarmee op orde; nu de techniek nog, aldus Van den Hil. Hij verwacht dat er per locatie zo’n dertigduizend euro nodig is voor de aanschaf van onder andere HD-videoschermen, camera’s en de inrichting van collegezalen.

De vijftien mille per TU van SURFnet, dat ict-diensten levert aan universiteiten en andere kennisinstellingen, ziet hij dan ook als een stimuleringsprijs, waarmee de 3TU-werkgroep het plan kan gaan uitwerken. SURFnet had een wedstrijd rond HD-videoconferencing uitgeschreven en besloot alle 24 ingezonden projectvoorstellen te belonen, op voorwaarde dat zij voor 1 augustus 2009 een functionerende HD-omgeving hebben ingericht.

Eigen laptop
Van den Hil verwacht dat de ‘3TU Virtuele Collegezaal’, zoals het project heet, in de tweede helft van 2009 gaat lopen. In eerste instantie krijgen vooral studenten van de gezamenlijke masteropleidingen binnen de 3TU Graduate School ermee te maken, “maar op langere termijn kun je er natuurlijk veel meer mee doen en zouden studenten bijvoorbeeld vanachter hun eigen laptop een college in Delft kunnen volgen of met collegestudenten aan de andere TU’s kunnen samenwerken.”/.