“Ik heb de mooiste baan die er is”

Graduate schools versus onderzoeksscholen

Martien Coppens’ blik
Aan de lippen van de brandweerman
22 januari 2009 - Laat prinses Laurentien, Irene Moors, Patrick Kluivert, Jack van Gelder en andere BN’ers maar opdraven bij andere kinderdagverblijven en peuterspeel-zalen. De TUimelaar op het TU/e-terrein kreeg voor het Nationale Voorleesontbijt op woensdag 21 januari bezoek van een heuse brandweerman - en wat is er nu spannender dan dat?

Voor Eric van de Sande van de TU/e-brandweer, die onder meer voorlas uit ‘Dikkie Dik is jarig’, was het voorlezen even heel andere koek dan zijn gebruikelijke werkzaamheden. Hoewel hij qua voorlezen al jarenlang ervaringsdeskundige is: zijn eigen kinderen van viereneenhalf en zeven hangen nog altijd trouw aan zijn lippen.

“We hebben erover nagedacht om bekende mensen uit te nodigen, of om bijvoorbeeld de burgemeester te vragen”, vertelt Yvonne de Jong, groepsleidster en één van de coördinatoren van het voorleesontbijt bij de TUimelaar. “Maar iemand als een brandweerman of een politieagent, staat veel dichter bij de belevingswereld van kleine kinderen.”

Het Nationale Voorleesontbijt vormt jaarlijks de aftrap van de Nationale Voorleesdagen, bedoeld om het voorlezen aan baby’s, peuters en kleuters te stimuleren. Alle kindjes van het TUimelaar deelden woensdagochtend mee in het voorleesfeestje. Nadat de brandweerman en andere vertellers de boeken hadden dichtgeslagen, stonden onder meer beschuitjes, broodjes en pakjes appelsap klaar om de speciale ochtend smakelijk af te sluiten.