“Ik heb de mooiste baan die er is”

Graduate schools versus onderzoeksscholen

Martien Coppens’ blik
Nevenactiviteiten hoogleraren niet makkelijk te vinden
22 januari 2009 - De nevenactiviteiten van hoogleraren en de financieringsbronnen van bijzondere leerstoelen moeten openbaar worden gemaakt van minister Plasterk. Erg ver zijn de universiteiten daarmee nog niet, blijkt uit een rondgang. Alle TU/e-faculteiten daarentegen hebben vanaf eind deze week hun zaakjes op orde, meldt DPO-hoofd drs. Anja Klomps.

Op de websites van verschillende Nederlandse universiteiten is in de profielen van hoogleraren een sectie ‘nevenactiviteiten’ opgenomen. Zo ook aan de TU/e. Daar staan op de zogeheten ‘employee-pages’ bij de wetenschappelijke medewerkers het kopje ‘nevenactiviteiten’ vermeld. Vanaf eind deze week hebben alle faculteiten de nevenwerkzaamheden van het wetenschappelijk personeel vermeld staan op hun site. Deze zijn echter niet altijd even gemakkelijk te vinden. Niet alle faculteiten werken met de ‘employee-pages’, dus daar moet op andere wijze naar de nevenactiviteiten worden gezocht. “Het is echter niet zo dat we iets hebben weggemoffeld”, zegt DPO-hoofd Klomps. “We vinden het jammer dat niet alle faculteiten het op dezelfde manier aanbieden, maar de informatie staat er en is vrij snel te vinden. Je kunt ook via de zoekfunctie op de TU/e-homepage zoeken naar hoogleraren.”

De TU/e heeft er volgens Klomps voor gekozen om de informatie over nevenwerkzaamheden te plaatsen op de persoonlijke webpagina van de medewerkers. “Het gaat om de integriteit van de medewerkers, en dat laten we per persoon zien. We doen zelfs meer dan gevraagd wordt door de minister”, zegt Klomps. “De minister vraagt alleen om nevenactiviteiten van hoogleraren, wij melden de nevenactiviteiten van al het wetenschappelijk personeel en voor de top van het ondersteunend personeel.”

Andere universiteiten
Bij de Universiteit Leiden is het overzicht volgens een woordvoerder volledig: “als er geen andere werkzaamheden zijn ingevuld, dan zijn die er niet”. Ook in Utrecht is een kopje ‘overige werkzaamheden’ aan de profielen toegevoegd, al heeft lang niet iedere Utrechtse hoogleraar daadwerkelijk een profiel. Hetzelfde geldt voor Nijmegen.

In Maastricht is er niet eens een overzicht van profielen, laat staan van nevenactiviteiten. Dat komt er wel, zegt een woordvoerder, op z’n vroegst in februari. Ook in Groningen is het wachten op informatie over de bijbaantjes van professoren, al maakte de RUG wel de financieringsbronnen van de bijzondere leerstoelen openbaar, net als Wageningen en de Open Universiteit. (HOP)/.