“Ik heb de mooiste baan die er is”

Graduate schools versus onderzoeksscholen

Martien Coppens’ blik
Tentamentijd aan de TU/e: “Ik maak eindeloos sommetjes”
22 januari 2009 - Voor de ene student was het zuchten en steunen tijdens de tentamenperiode. Andere studenten hebben zich er fluitend doorheen gebaand. De drie studenten die we spraken, hanteerden zo hun eigen aanpak om de stressvolle tentamenperiode zo goed mogelijk door te komen.
Paul van der Slik

Paul van der Slik (22), tweedejaars student van de School of Innovation Sciences, zweert bij rust van tevoren. “Dat scheelt een hoop. Bovendien heb ik mijn huiswerk goed bijgehouden.” Hoe dichterbij de deadline van de tentamenperiode, des te harder gaat Paul studeren. “De dag ervoor zit ik nog tot ’s nachts te blokken.” Zijn tentamens zitten er inmiddels op en hij heeft vooral een hard hoofd in de uitslag van het wiskundetentamen Calculus. “Het was voor mij een herkansing, maar ik had er nog altijd moeite mee. De motivatie ontbreekt, omdat ik het niet nodig heb voor de toekomst.” Materiaalkunde II en Bouwfysisch ontwerp II waren relatief gemakkelijk. “Daar liggen mijn interesses.” Paul heeft afgelopen zondag zijn tentamenstress al enigszins kwijt kunnen raken bij een concert.

Annemiek van Rietschoten

Annemiek van Rietschoten (18), eerstejaars studente Biomedische Technologie, heeft ook geen bijster goed gevoel over haar tentamen Calculus. “Het was erg veel. Bovendien ontbreekt bij mij de goede voorkennis. Organische chemie verliep beter, terwijl ik dat vak niet eens zo interessant vind.” Annemiek heeft zich voorbereid door tentamens te oefenen en ze heeft haar huiswerk zo goed mogelijk bijgehouden. Bij voorkeur zit ze bij een tentamen in het midden van de collegezaal. “Ik zat een keer onderin en toen kletsten de begeleiders. Datzelfde heb ik een keer bovenin gehad. Daarom ga ik nu maar in het midden zitten.” Na de tentamens gaat Annemiek ‘helemaal niets’ doen.

Rick van der Maas

Rick van der Maas (23) is net klaar met het schakelprogramma bij Werktuigbouwkunde en heeft deze tentamenperiode slechts twee tentamens. “Bij het tentamen Mechanische trillingen was ik een kwartier voor tijd nog bezig met opgave 2.” Hij schat dat hij op het eind zeventig procent af had. “Het was erg veel, maar ik denk wel dat datgene wat ik heb ingevuld, goed is.” Lineaire algebra ging beter. “Het is niet mijn hobby, maar ik heb veel geoefend. Ik maak altijd eindeloos sommetjes, tot ’s avonds laat.” Rick studeert vaak samen met zijn vriendin, bovengenoemde Annemiek van Rietschoten. “Ook al doen we twee verschillende studies, we blijken elkaar goed te kunnen helpen.” Aan spieken tijdens de tentamens doet Rick niet. “Ik wil het zelf kunnen.”
Foto’s: Bart van Overbeeke