“Ik heb de mooiste baan die er is”

Graduate schools versus onderzoeksscholen

Martien Coppens’ blik
TU/e op zoek naar personeel in Boston
22 januari 2009 - Samen met achttien andere Nederlandse bedrijven en instellingen maakt de TU/e het komend weekend deel uit van de zogeheten ‘Nederlandse straat’ op de dertiende European Career Fair op MIT in Boston. Doelstellingen: werven van wetenschappelijk personeel en vergroten van de naamsbekendheid.

“Vorig jaar, toen de TU/e voor de eerste keer deelnam, bezochten zo’n drieduizend hoogopgeleiden de beurs”, zegt ir. Harold Weffers, werkzaam bij de faculteit Wiskunde & Informatica en in het kader van de 3TU.School for Technological Design bij het Stan Ackermans Instituut. De beurs, die jaarlijks wordt georganiseerd door de MIT European Club, is volgens Weffers aan de oostkust de grootste in zijn soort. Op de website van de beurs kunnen geïnteresseerden voorafgaand aan de beursdag hun cv invoeren. Bedrijven en instellingen maken onder meer op basis daarvan hun keuze voor degenen die ze zaterdag op de beursdag en op de twee interviewdagen erna willen spreken. Volgens Weffers is van de maximale capaciteit die de vijfkoppige TU/e-delegatie daarvoor ter beschikking staat, inmiddels al zo’n zeventig à tachtig procent ingepland. “Hoofddoel is het aantrekken van onderzoekers in opleiding, technologisch ontwerpers in opleiding en mogelijk een universitair docent. Maar als er ook interesse is in het volgen van een master, helpen we mensen daar natuurlijk ook verder mee.”

Om de young professionals, zoals Weffers ze omschrijft, naar Europa te krijgen, is niet zo eenvoudig. “Om te beginnen liggen de salarissen in de Verenigde Staten toch aanzienlijk hoger, al geldt dat ook voor de kosten van levensonderhoud. We proberen ze dus nadrukkelijk te wijzen op de kansen die hier liggen in onze hightech-regio, bijvoorbeeld op het gebied van embedded systems.”/.