“Ik heb de mooiste baan die er is”

Graduate schools versus onderzoeksscholen

Martien Coppens’ blik
Prijs beste publicatie voor TU/e-project
22 januari 2009 - Onderzoekers van het CHIP-project hebben de James Chen Award gewonnen voor de beste publicatie in het tijdschrift UMUAI (International Journal on User Modeling and User Adapted Interaction) van 2008.

De publicatie kwam tot stand in samenwerking met onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en levert de auteurs gezamenlijk een geldbedrag op van duizend dollar.

CHIP staat voor Cultural Heritage Information Presentation, een samenwerking van de onderzoeksgroep van TU/e-hoogleraar prof.dr. Paul de Bra (Wiskunde & Informatica) met het Rijksmuseum in Amsterdam en het Telematica-instituut in Enschede en bestudeert personalisatie van het cultureel erfgoed. Dit doet CHIP onder meer door een persoonlijke museumgids te ontwerpen voor het Rijksmuseum. De interactieve gids schat aan de hand van het oordeel van de gebruiker over een klein aantal schilderijen in welke kunstwerken deze verder geïnteresseerd is, en stelt zo een rondleiding door het museum samen. In het artikel wordt onder meer geconcludeerd dat de gebruiker eerder geneigd is de suggesties over te nemen wanneer hij inzicht krijgt in de werking van het aanbevelingssysteem./.

Een demo van de persoonlijke museumgids is te vinden op www.chip-project.org.